webForumDet fria alternativet

Hur komma åt filer utanför webrooten?

Webbservrar

6 svar · 559 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Säg att jag har en massa bilder och filmer (jättetunga och jättemånga) som jag skulle vilja visa på min hemsida - måste jag då lägga dem i wwwrooten eller kan jag ha dem på någon annan plats och ändå komma åt dem mha någon speciell konfiguration i Apache eller med PHP på något sätt? Hur gör man om man har material på flera hårddiskar och vill kunna publicera det på sin hemsida?

Jag kör Apache, PHP och MySQL på en Mac.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Antingen gör du ett phpskript som hämtar filerna. Det brukar man göra om man vill ha någon form av behörighetskontroll.

Annars är det ju en konfigurationssak i Apache. Med Alias kan du placera in en annan katalog i www-delen:

Alias /plats-i-www-strukturen /var/www/verklig/plats

Behörighetskontroll låter ju trevligt, har du något tips på ett sådant PHP-script? Eller kallas det något speciellt? Så kan jag googla själv.

Du har ingen behörighetskontroll i dag? I så fall kan du ju lika gärna använda Apache .htaccess

Tackar för dina svar!
Själva sajten är på planeringsstadiet men servern rullar med en annan liten sajt (helt utan PHP). Men hur menar du att man skulle skriva i .htaccess och hur skulle ett PHP-script som hämtar filerna kunna se ut?
Du behöver inte skriva kod men om du har något länktips eller nåt jag kan söka på så vore jag mycket tacksam.

Det är inte så avancerade saker...

Php-funktionen file_get_contents öppnar en fil och läser in den till en variabel. Sen är det bara att sätta rätt content-type (vilken sorts fil det är) och skriva ut variabeln.

Vad det gäller .htaccess så är det rätt vanligt, så htaccess password protection ger en hel del träffar.

Ok, tackar!
Men säg att vi skulle ha en flera Gb stor film, är det verkligen vettigt att använda file_get_contents då? Som jag förstår det så läser den funktionen in hela filen i en variabel, vi behöver egentligen bara kunna lägga upp en länk till själva filmen på vår hemsida så folk ska kunna ladda ner den. Finns nåt bättre sätt då eller tror du file_get_contents funkar ändå (utan att belasta servern för mycket)?

Gällande behörighet, sajten ska egentligen inte vara öppen för allmänheten, man måste logga in för att få se länkar till de nedladdningsbara filerna. Behövs det ändå en behörighetskontroll förutom den inloggningen tror du?

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
149 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)