Hej,
Igår hörde många kunder av sig till oss och sa att dom inte kommer åt vår sajt, men endast i Firefox.
Sidan fungerade däremot i Explorer för samtliga, vilket är konstigt. Det som hände var att när dom gick in på sajten, stod det endast "Bad request" i det övre högra hörnet.
Kan IIS ha fått fnatt och skickade dåliga/korrupta headers till webbläsaren eller nåt sånt? Jag har inte en aning om vad det här kan bero på, allt verkar så hemskt konstigt.
Någon som vet vad det kan bero på?
Nu har jag fått svar från vår leverantör och enligt deras loggar verkar det som om Firefox i dom här fallen skickat med felaktiga headers till servern så att IIS inte vet hur den ska svara.
Saker dom rekommenderar är:
- Inaktiva ev. tillägg i Firefox
- Ta bort alla kakor/tidigare offlinefiler
- Installera om Firefox
När sånt här händer, är det _alltid_ webbläsaren det beror på eller _kan_ webbservern bidra till/orsaka sånt här?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Kan du få fram vilka felaktiga headers det var Firefox skickat? Annars är det ju rätt svårt att gissa...
Hmm, jag tror inte det, är det något som går att ta reda på i serverloggarna?
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jag har tyvärr aldrig använt IIS, så jag vet inte hur det funkar där. Men i och med att leverantören sa att enligt deras loggar hade Firefox skickat felaktig information, så känns det ju som att de har fått fram den informationen.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Har du kvar Firefox installationen kan du debugga kommunikationen med Fiddler. Ett utmäkt verktyg för detta.
johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg ja fiddler är kanon i sådana här fall .... du kan troligtvis simulera felmeddelanden genom att ta loggarna ifrån din IIS leverantör och installera olika firefox varianter tills du får fram exakt dessa felaktiga headers ..... därifrån med en "felaktig" firefox installtion kan du estimera hur många andra siter runt om (framförallt bransch kollegor) som också drabbas .... om du upptäcker att det enbart är ni och inte många fler är felorsaken dubbel , dvs felet ligger både hos firefox och hos just den IIS konfigurationen ni kör på OCH kan faktiskt avhjälpas ...... nyckeln till detta är faktiskt fiddler
Hmm, ja.. nu har ju aldrig jag själv råkat ut för det här, utan det är bara ett antal kunder runt om i världen, så jag vet inte riktigt.
Men nu har jag inte hört något på ett par dagar så det kanske var tillfälligt.
Jojoxx skrev:
Har du kvar Firefox installationen kan du debugga kommunikationen med Fiddler. Ett utmäkt verktyg för detta.
Jag har installerat Fiddler, men det verkar bara funka med Internet Explorer. Hur får jag igång det med Firefox?
Det här är sjukt... nu har jag laddat hem Fiddler, men så fort det är aktiverat kommer jag inte åt vår sajt alls från Firefox, funkar dock med IE eller när jag inaktiverar Fiddler för Firefox.
Nu sitter jag med en kund som får "Bad request" så det vore hemskt intressant att reda ut det här.
Förslag?