Tjena!
Jag ska självklart fråga telia om detta också men jag tänkte att jag garanterat får snabbare svar här! :)
Vi har precis skaffat egen webbserver och har ett fast ip på den genom telia och behöver nu skicka mail från webbapplikationerna som ligger på den. Borde man inte kunna skicka mail lokal från den eller måste man skicka mailen från telias mailservrar?
Jag får detta felmess nu: [SmtpFailedRecipientException: Mailbox unavailable. The server response was: 5.7.1 Unable to relay for <jag@mindomän.se>]
Det håller ju inte. Hur vet du att alla mottagande e-postservrar lyssnar på port 465?
Hmm... nu gjorde du mig lite orolig. Min tolkning är att SMTP över SSL (TSL) inte säkrar hela vägen mellan sändare och och mottagare av e-postmeddelandet utan endast handlar om säkerhet för en klient/server länk av hela kedjan. I rfc3207 står det
"It should be noted that SMTP is not an end-to-end mechanism. Thus, if an SMTP client/server pair decide to add TLS privacy, they are not securing the transport from the originating mail user agent to the recipient. Further, because delivery of a single piece of mail may go between more than two SMTP servers, adding TLS privacy to one pair of servers does not mean that the entire SMTP chain has been made private. Further, just because an SMTP server can authenticate an SMTP client, it does not mean that the mail from the SMTP client was authenticated by the SMTP client when the client received it."[1]
Man kan också konstatera att Telia nu inför krav på inloggning via port 465 när man använder deras SMTP-server [2] för första länken i kedjan.
Hmm... nu gjorde du mig lite orolig. Min tolkning är att SMTP över SSL (TSL) inte säkrar hela vägen mellan sändare och och mottagare av e-postmeddelandet utan endast handlar om säkerhet för en klient/server länk av hela kedjan. I rfc3207 står det
Man kan också konstatera att Telia nu inför krav på inloggning via port 465 när man använder deras SMTP-server [2] för första länken i kedjan.