webForumDet fria alternativet

WAMP5: chmod (Joomla, VirtueMart)

Webbservrar

6 svar · 1 434 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

Hej,

jag håller på att försöka lägga upp en e-handelsplattform lokalt. Jag har installerat WAMP5 efter konstens alla regler och sedan fått igång Joomla. När jag nu ska ladda upp en .zip-fil med VirtueMart i Joomlas Extension Manager får jag meddelandet om

Warning: file_put_contents(C:\Program\Wamp Server\www\Joomla\tmp\install_48d3b1627641a\) [function.file-put-contents]: failed to open stream: No such file or directory in C:\Program\Wamp Server\www\Joomla\libraries\joomla\filesystem\file.php on line 297

Hur som helst, jag misstänker att felet är att jag ska ha katalogen Joomla med läs- och skrivrättigheter och då verkar det som om man ska använda kommandot chmod 777.

Hur gör jag detta? Efter att ha letat runt en hel del har jag dels sett tips om att man ska göra detta direkt i Windows och välja egenskaper för katalogen (den ändrar tillbaka automatiskt). Jag har provat att skapa en PHP-fil som ska göra detta genom

<?php
chmod("/Joomla", 777);

Detta ger heller inga resultat.

Vad är det som spökar? Är det katalogen eller något annat. Har Safe_mode On i php vilket jag har ändrat efter att jag läste något om det.

Förslag som får det att fungera tas tacksamt emot.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

WAMP = Windows
chmod = Unix

Du får sätta permissionsen själv på /Joomla-katalogen genom att högerklicka på den och sätta skrivrättigheter för användaren som kör apache.

:r inte konstigt att jag inte kunde hitta vad jag var ute efter. Hur som helst, så fungerar det inte, går jag in i egenskaper och bockar av att katalogen ska vara skrivskyddad fungerar det, men när jag tittar igen är den förkryssad. Konstigt nog med en ljusgrått kryss istället för det vanliga svarta. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Det kryset behöver du inte bry dig om, det är på security-fliken du ska titta

Security-flik?

Nu känner jag mig pinsamt kass :r men jag har bara flikarna "Allmänt" "Dela ut" och "Anpassa".

Tittar jag på fel ställe måntro?

Nej då. Vilken windows-version kör du? Om du kör XP pro så har du förenklad fildelning på. Det stänger du av i Utforskaren genom: Verktyg -> Mappalternativ -> Visning. Dr finns det en checkbox.
Kör du XP home får du boota i felsäkert läge, då dyker den upp.

Just den här proceduren är beskriven många gånger. Lätt att hitta om man söker. ;)

Tack för hjälpen, mina sökningar gav inget resultat eftersom jag var lite fel ute till en början. :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)