PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Jag skulle skapa en webservice men då får jag ett meddelande från Visual Studio som säger:
Visual Studio skrev:
Configuring website http://localhost/WOMService to ASP.NET 2.0 failed. You may need to manually configure this site for ASP.NET 2.0 in order for your site to run correctly.
Vad behöver jag ställa in för att det ska fungera?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg I IIS hanteraren kontrollera att den lokala websiten använder sig av .NET 2.0
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Mycket riktigt, det fältet var tomt.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Stötte på ett nytt problem när jag skulle lägga till en web referens till min service.
Det gick inte att komma åt IIS-metabasen.
Beskrivning: Ett undantag som inte kunde hanteras uppstod när den aktuella webbegäran kördes. Mer information om felet och var i koden det uppstod finns i stackspårningen.
Undantagsinformation: System.Web.Hosting.HostingEnvironmentException: Det gick inte att komma åt IIS-metabasen.
Det processkonto som används för att köra ASP.NET måste ha läsbehörighet till IIS-metabasen (t.ex. IIS://servernamn/W3SVC).
Jag har lagt till IUSR_Datornamn med rättigheter.
Verkar som det är någon mer inställning som behövs.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det finns ett eget konto för asp.net - jag har för mig att det heter just ASPNET eller liknande.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Katalogen du kör mot behöver ASPNET kontot ha behörighet på.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg OT
@nders skrev:
Det finns ett eget konto för asp.net - jag har för mig att det heter just ASPNET eller liknande.
:bla Rackarns att du hann före
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg La till ASPNET också, tyvärr påverkade det inte resultatet. :(
Får samma meddelande fortfarande.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Har du ärvt ned rättigheterna och vilka är rättigheterna? läs, skriv??
Vad är det du försöker göra?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Jag satte fulla rättigheter på mappen.
Och det jag försöker göra är att lägga till en webb referens till en service i en ASP.NET sida.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Och refensen ligger i GAC eller på annan plats?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Jag skapade bara en web service, la till en ny web site och försöker lägga till en referens.
Väljer jag "web services in this solution" så visas den i listan.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Prova registrera om .NET för IIS
Det verkar som om den inte fattat registreringen. Har råkat ut för det någon gång själv och visste inte att man kan registrera in .NET i efterhand så jag ominstallerade .NET framwork så hoppade det igång för mig.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Gick inte att avinstallera frameworken då det fanns program installerade som behövde den.
Men jag testade att bygga webbsidan och när jag surfar till den så får jag samma felmeddelande. Så det verkar ju inte ha något med servicen att göra, utan är en allmän inställning som är fel.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg OK, hittade hur man gjorde en ominstallation via kommandoprompen.
%InstallationPath%\dotnetfx.exe /t:%temp% /c:"msiexec.exe /fvecms %temp%\netfx.msi"
Eftersom det inte gick att köra exe filen direkt eller avinstallera.
Det gjorde susen iaf. :)
Tack Zaiman för all hjälp att komma på rätt väg. (y)
johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg bra tråd med så gott som perfekt info, detta saknas möjligtvis:
jag gjorde en omregistrering av .net på det här viset
C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\aspnet_regiis.exe -i
sedan angav jag vilket anv konto som skall ha rättigheter till iis metadata
C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727\aspnet_regiis.exe -ga ASPNET
därefter gav jag anv kontot [ASPNET] fulla rättigheter till mapparna
C:\WINDOWS\Temp
C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework