webForumDet fria alternativet

Sätta rättigheter på wwwroot

Webbservrar

7 svar · 1 288 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Det här kanske snarare är en vista-fråga, men jag har alltså lyckats installera IIS7 på min Vista-burk och försöker spara ett script jag skrivit till mappen wwwroot men får meddelandet att jag inte har rättigheter att göra det. Högerklickar jag på wwwroot så är skrivskyddet ibockat och när jag bockar ur den rutan samt klickar ok får jag meddelandet: "Du måste ge administratörsbehörighet för att ändra de här attributen. Klicka på fortsätt om du vill fortsätta med detta.". Sen verkar det som att den fixar attributen men kollar jag mappen när den processat färdigt så finns skrivskyddet kvar. Om jag går in och kollar användare i kontrollpanelen verkar det som att jag har ett administratörskonto. Vad göra?!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Är rutan för skrivskydd helt ifylld, eller har den en bock? Om den inte har en bock är mappen inte skrivskyddad, då ligger ditt problem i NTFS-rättigheter.

Aha, nej den är helt ifylld ser jag. Vad innebär det då rent praktiskt?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Högerklicka på mappen, välj egenskaper, välj fliken säkerhet. Ställ in de rättigheter som ska finnas.

Vet du inte vilka rättigheter det ska vara så kan det vara att bra läge att läsa på lite om rättigheter och IIS, ställer man inte fel så kan obehöriga få tillgång till systemet.

Tack för svaren hittills hörni!
Ska testa det där Quid. Men det där rättighetsstrulet uppenbarar sig lite här och var alltså. Jag försöker ändra i en fil i system32-mappen (kolla den här tråden) och den filen får jag inte ens öppna i min kod-editor. Är det ingen mer allmän inställning som ska fixas? Eller är Vista så här "krångligt"? Det är första gången jag tittar på Vista ikväll, försöker sätta upp en IIS som ni förstår.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Quid skrev:

Vet du inte vilka rättigheter det ska vara så kan det vara att bra läge att läsa på lite om rättigheter och IIS, ställer man inte fel så kan obehöriga få tillgång till systemet

Bara ett förtydligande; det Quid menar är "ställer man in fel så kan obehöriga får tillgång".

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det beror på. Antingen har du gjort något knas, eller så är det UAC som du inte vant dig vid. testa slå av UAC och se om det blir bättre (msconfig-Tools-Disable UAC).

Nej, det kan du ge dig f-n på att jag inte vant mig vid men nu har jag fått igång servern och nu lämnar jag det här åbäket från framtiden framför(?) mig och återgår till min trygga XP-burk ;)
Tack för alla svar! :bire

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)