oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Hej,
jag har börjat få ett stort problem med en webserver vi har här på jobbet.
Det var från början ungefär 6st dator som var anslutna till server-datorns webserer IIS och körde en webbapplikation som jag gjort. Nu är det ungefär 13st dator som är anslutna samtidigt och kör samma webbapplikation mot samma server, men nu börjar det gå riktigt segt! Det är enormt akut att fixa det här, men jag vet inte vart man ska börja.
Själva datorn (servern) har följande specifikationer:
Pentium 4 2.53GHz
248mb ram
Och som sagt så kör jag Windows inbyggda webserver.
Vilka uppgraderingar kan jag göra för att webbapplikationen ska flyta snabbare när det är +10st användare? Vi köper gärna en ny schysst dator om det behövs!
JÄTTETACKSAM för hjälp. Det är akut :)
Mvh
Oskar
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Du skojar väl när du anger den Ram konfigurationen!
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Titta på servern vilka resurser som går åt mest. Är det hög CPU, hög minnesanvändning, nätverkstrafiken, körs det annat på maskinen samtidigt som tar resurser etc. Min gissning är precis som Lasps att det är minnet som tryter.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Tio användare är inte speciellt mycket och en hygglig burk borde klara av klart mer. Har du kollat på hur maskinen utnyttjar sina resurser när den går segt? Är ju vettigt att se vad det är den brister på. Full CPU? Slut på RAM? Ingetdera?
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Lasp skrev:
Du skojar väl när du anger den Ram konfigurationen!
Jag skojar inte!
legis skrev:
Titta på servern vilka resurser som går åt mest. Är det hög CPU, hög minnesanvändning, nätverkstrafiken, körs det annat på maskinen samtidigt som tar resurser etc. Min gissning är precis som Lasps att det är minnet som tryter.
Jag är tyvärr inte på plats när den används som mest. Hur kan jag "spela in" detta, och kolla hur det ser ut när jag är på plats?
spango skrev:
Tio användare är inte speciellt mycket och en hygglig burk borde klara av klart mer. Har du kollat på hur maskinen utnyttjar sina resurser när den går segt? Är ju vettigt att se vad det är den brister på. Full CPU? Slut på RAM? Ingetdera?
Nej, jag har inte kollat hur den utnyttjar resurserna. Är tyvärr inte på plats när den används så mkt.
Finns det något sorts övervakningsprogram jag kan installera som "spelar in" aktiviteterna?
TACK för hjälpen!!!
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Perfmon verkar bra, men verkar inte funka till Windows XP!
EDIT: Jaha, nu hittade jag ju korrekt perfmon! Start / Kör / perfmon.exe =)
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Just det, jag kör en MySQL-server på server-datorn också! Som alla användare använder konstant!
Kan vi kan göra något där?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
oskars skrev:
Jag skojar inte!
Då så, problemet löst. Köp mer RAM :)
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg
spango skrev:
Då så, problemet löst. Köp mer RAM :)
Hehe, tror du att vi löser problemet så lätt? Vore ju grymt i så fall! Räcker det med mer ram-minne när vi bara håller på med webserver/mysql?
Mvh
Oskar
EDIT: Hur mkt minne ska jag ha i så fall?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Minne är billigt. Stoppa in så mycket minne det får plats.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Om ni kör SQL på samma maskin skulle jag inte köra på mindre än 2GB.
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Okej!
Så om jag fixar så att specifikationerna ser ut så här istället:
Pentium 4 2.53GHz
2 GB Ram
Windows XP Pro
...så är det lugnt?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Nej.
Du kan inte ha XP. XP är inget serveroperativ. XP stödjer bara 10 samtidiga anslutningar.
En server skall ha ett serveroperativ. Basta.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg XP är till för personliga utvecklingsmiljöer, varken tester eller produktionsmiljöer precis som @anders säger. I.o.m. begränsningen på 10 samtidigt initierade anslutningar så kan det ge en del oönskade resultat. Till exempel att vissa användare plöstligt inte kommer åt resurserna.
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Skumt! För vi har kört över 10st anslutningar...
Men vad ska vi ha i så fall, som inte kostar en förmögenhet och som är skitlätt att komma igång med?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det är tio samtidiga anslutningar - inte tio personer som jobbar med webbapplikationen. Trycker fler än tio på submitknappen samtidigt betyder det att någon inte kommer fram, men i de flesta fall blir det gissningsvis inte så.
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Aha okej! Då förstår jag!
Men, vad finns det för billiga lösningar?
Windows 2003 Server?
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Kommer det även bli lite bättre om jag byter webserver till Apache (för man kan väl få ASP att funka med Apache?)?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Begränsningen på tio användare är inbyggd i IIS, så Apache borde funka fint. Och ja, det går att köra ASP på Apache, men det är inte att rekommendera och inte gratis. Tjacka server-OS, nån version av Windows Server 2008 förslagsvis (efter att du installerat det nya minnet :) ).