Just installerat iis på vista. Men får det inte att fungera. Har satt index.asp som standarddokument mm. Men när ja går in på localhost står det: Serverfel i programmet "Default Web Site".
Beskrivning: Begärd sida kan inte hanteras på grund av en MIME-princip (Multipurpose Internet Mail Extensions) på webbservern. Sidan har ett filnamnstillägg som inte tillåts. sen står det massor om fel MIME-type..
Gå in på kontrollpanelen, växla till klassisk vy och klicka på "program och funktioner". Klicka på "aktivera eller inaktivera windows-funktion" till vänster. Leta upp "internet information services" i listan och se till att du har klickat i följande: http://member.webforum.nu/666/iis7.jpg
Gå in på kontrollpanelen, växla till klassisk vy och klicka på "program och funktioner". Klicka på "aktivera eller inaktivera windows-funktion" till vänster. Leta upp "internet information services" i listan och se till att du har klickat i följande: http://member.webforum.nu/666/iis7.jpg
Haha ja det har jag gjort! om du läst står det att jag just installerat det..
Jag fick igång asp på iis nu. Jag hade glömt kryssa i asp vid installationen. Men hur kommer det sig att sidan som både fungerar på nätet och på iis på xp samt asbyss inte fungerar på iis vista? Kan jag ändra i programmet så att den beter sig som på xp?
Haha ja det har jag gjort! om du läst står det att jag just installerat det..
nilleonline skrev:
Jag fick igång asp på iis nu. Jag hade glömt kryssa i asp vid installationen.
Skrattar bäst som skrattar sist! :p
nilleonline skrev:
Men hur kommer det sig att sidan som både fungerar på nätet och på iis på xp samt asbyss inte fungerar på iis vista? Kan jag ändra i programmet så att den beter sig som på xp?
Det är troligtvis någon rättighetsgrej, har du någon access-databas på din sida? I så fall måste man ändra rättigheter på lite mappar.
Jag har fortfarande inte fått det att fungera med access databas i iis7. Tänkte köra abyss istället med hittar inte någonstans hur man fixar så den kan köra asp. Helt sjukt eftersom jag har hittat och fixat det förut. vet ni vart jag hittar det eller vet ni någon annan server som kan köra asp lokalt?
Aktivera överordnade sökvägar för asp i IIS-hanteraren.
Jag hittade vart jag gjorde det.. men access databaser fungerar fortfarande inte.. får leta efter andra lösningar eftersom jag verkligen inte lyckas få det att fungera
Klicka på startknappen, klicka på Kontrollpanelen. Ändra till klassisk vy till vänster om det inte redan är gjort, dubbelklicka på Administrationsverktyg. Dubbelklicka på Internet Information Services (IIS)-hanteraren, markera datorn till vänster. Dubbelklicka på ASP, leta upp Aktivera överordnade sökvägar i listan, ändra värdet till True. Klicka på programpooler och svara Ja på frågan om du vill spara. Klart!