webForumDet fria alternativet

Servermiljö budget 50 000 kr

Webbservrar

2 svar · 559 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Vi ska sätta upp en servermiljö för en webbapplikation som med tiden kommer att växa ganska kraftigt. Vår applikation hanterar en del känsliga personuppgifter så säkerhet och tillgänlighet är viktiga punkter. Idag har vi ca 3 gb trafik per månad och ca 5000 användare som på daglig basis loggar in. I takt med att vi växer så växer vi med allt ifrån 500-2000 användare i ett bräde.

Vi behöver en hållbar långsiktig lösning för att kunna växa på ett bra sätt utan att behöva börja om på nytt. Tjänsten är byggd i .NET 2.0 och använder sig av en MS SQL databas.

Jag skulle vilja se att vi har databas och webbserver separerat. Vi kommer även behöva ha ytterliggare separerade webbservrar för kringapplikationer som kan skapas från vårt huvudsystem men kanske inte bygger på .NET utan istället PHP och är opensource. Dessa vill vi inte blanda in i vår huvudwebbtjänst server.

Lastbalansering kommer förmodligen krävas i framtiden så att förbereda för det är nog smart.

Vi har en budget i dagsläget på 50 000 kr. I dessa pengar är ej Programvara från Microsoft inräknat eller löpande kostnader för hyra av rackplats eller uppsättningsavgift. Dessa 50 000 kr är alltså till hårdvara och annan programvara som inte kommer från MS. För er som undrar så hyr vi programvaran genom SPLA avtal.

Detta är ett seriöst bygge och allt måste det finnas licenser för. Vi vill ha så smidig drift som möjligt med backup varje natt. Utrymmet är idag inte speciellt stort under 10 gb som tjänsten kräver.

Kanske skulle WM vara något men budgeten kanske inte räcker för det?

Tanken har varit att köra egen dns och brandvägg men det kanske är smartare att hyra dessa tjänster till en början. Vi tänkte hyra rackplats hos Port80 så servrarna måste vara rackservrar.

Något jag glömt som är av vikt?
Kan någon rekommendera ett företag som kan sätta upp detta också?

Medlem sedan nov. 200742 inlägg

Hur många maskiner räknar ni med köpa in?
räkna med lägga ut runt 15-20k per maskin om ni ska ha vettig hårdvara. Det lönar sig lägga ut större pengar på kraftigare maskiner än att köpa in fler maskiner med halv okej hårdvara.

Kan rekommendera köra med supermicro eller HP.
supermicro brukar ge mer hårdvara för pengar än vad HP ger. Dock så kan man teckna avtal med HP att dom kommer och byter ut trasiga diskar m.m. om något pajar. Vilket supermicro inte har.

supermicro maskiner går bra köpa från https://www.mullet.se.
HP kan man köpa via deras hemsida eller från https://www.dustin.se mfl.

För backup så kör med NAS.

Angående servervalet, port80 är svindyra om ni ska ha enstaka maskiner. Finns andra alternativ som är billigare om ni bara ska ha enstaka maskiner.
Jag fick offert från port80 för 2000kr/mån med garanterat 50gig trafik för en 1U. bortser man från deras vansiniga priser är port80 bra.
Dom har allt en datahall ska ha. Disel som funkar, kyla, skalskydd.
Jag skulle kolla upp andra alternativ innan jag bestämde mig för port80.
alternativ gå via någon underleverantör till port80 brukar bli billigare så.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag skule inte välja något annat än DELL med supportavtal, se till att det avtal som garanterar att de är på plats inom 4 timmar. Vi har inget annat än bra erfarenhet av dem.

Kör t ex DELL PowerEdge 1950 med 4 GB RAM, 2x146GB SAS 15K rpm i RAID1 med 2,46GHZ DUAL Core CPU. 2 för webb och en för MS SQL. Försök dela upp webben så att filer som t ex bilder och dokument som kunderna laddar upp på en egen server, behöver dock inte ha så mycket minne eller snabb CPU men däremot snabba diskar. Ofta diskarna som blir första flaskhalsen.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)