webForumDet fria alternativet

Lägga in t.ex en bild på alla sidor på servern!

Webbservrar

4 svar · 474 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

Tjenare!

Jag undrar om det går att lägga in t.ex en bild eller liknande så att den syns på alla hemsidor som ligger på min IIS-server... Hittar inget konkret exempel just nu, men ungefär som en include-fil fast man behöver inte lägga in den i varje dokument, utan den ska styras från servern på något sätt!

Går det? :)

Tacksam för hjälp!

Oskar

Ingen som någon som helst aning? :)

(om ni tar illa upp, ursäkta att jag väcker tråden till liv. Var det fel av mig?)

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Ett ISAPI-filter borde fixa biffen. Eller om jag inte missminner mig ska IIS ha en funktion att lägga till en header/footer, kolla runt bland inställningarna för IIS.

Kollade lite om ISAPI-filer i IIS... men då skulle man välja en DLL-fil och sånt. Hur funkar det egentligen?

Hittar inget om header/footer heller, men jag tittar kanske på fel ställe!

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

oskars skrev:

Kollade lite om ISAPI-filer i IIS... men då skulle man välja en DLL-fil och sånt. Hur funkar det egentligen?

Ett ISAPI-filter kan du tänka dig som en modul eller ett tillägg till webbservern. Hittar man inga färdigskrivna kan man programmera ihop ett själv.

oskars skrev:

Hittar inget om header/footer heller, men jag tittar kanske på fel ställe!

Högerklicka på webbplatsen i IIS > properties > fliken documents. Det kanske är annorlunda på din server, jag kollade som hastigast på min arbetsstation (XP pro).

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)