webForumDet fria alternativet

apache och defunct

13 svar · 736 visningar · startad av jboy_87

jboy_87Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg

är så jävla trött på det felmeddelandet .. jag har gjort allt för att få bort den?
kompilerat om php 3 gånger och kompilerat om apache 10 gånger..
Varför kan den helt plötsligt dra 99% cpu det är helt sjukt står ingenting i loggen.. går det inte att spåra tråden?

558 nobody 18 0 0 0 0 Z 99,9 0,0 0:00 0 httpd <defunc

(Den byter PID nummer hela tiden)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det är antingen hårdvaran som är trasig eller nån kod som är dålig, nånstans. I vilka sammanhang inrtäffar det? Hur är servern konfad?

vad menar du med hårdvara? allting är nytt.. kan det vara kernel?.. eller min kodning?

det konstiga är att den försvinner direkt och idle står fortfarande på 95%

jboy_87 skrev:

vad menar du med hårdvara?

Jag menar hårdvara när jag säger hårdvara :) Att processer dör sådär beror antingen på dålig kodning eller trasig hårdvara. Kör du PHP borde det inte gå att koda så illa att man orsakar processdöd, men iofs har PHP-motorn aldrig varit känd för stabilitet.

Återigen; vilka sammanhang brukar det uppstå i?

jag kör php.. ifall det var dålig kondning så skulle det inte vara 95% idle?. tråden brukar duka upp helt plötsligt kan ta 3 minuter innan den dyker upp. Men kanske är det nån fel kodning i en fil som strular sig? för övrigt är den hur snabb som helst..
det är en community som jag håller på med..

Återigen; vilka sammanhang brukar det uppstå i?

Jag vet inte riktigt för det står ingenting i /var/logs/error.. bara html fel

phpinfo():

du kanske hittar nått fel här?

den galna processen brukar inte visas där men däremot i top kommandot

Så defunct-processen dyker bara upp hux flux, utan att du gör någonting? Det brukar inte vara någon PHP-request eller liknande som går fel? (Tips: Kör top medan du anropar sidor på servern och se när en process blir defunct.)

jboy_87 skrev:

jag kör php.. ifall det var dålig kondning så skulle det inte vara 95% idle?. tråden brukar duka upp helt plötsligt kan ta 3 minuter innan den dyker upp. Men kanske är det nån fel kodning i en fil som strular sig? för övrigt är den hur snabb som helst..

Snabbhet, CPU-förbrukning etc har ingenting med saken att göra. Om processen dör beror det på att något hängt sig, defunct betyder att den är död men väntar på att något ska avslutas (typ en I/O-operation eller nåt).

För övrigt, har du googlat någonting?

Tips: Kör top medan du anropar sidor på servern och se när en process blir defunct.)

jo jag har gjort det flera gånger det har inte dykt upp defunct.. bara när det är många online. kollat igenom loggen och ser inga php fel meddelanden.

kan det vara så att jag kompilerat kernel fel? .
jag valde Deadline som IO.

Jo jag har googlat överallt men hjälpte inte!

Kan bero på vad som helst :) inklusive kerneln. Men jag skulle nog ändå satsa mina pengar på att det är hårdvaran eller något i eller i närheten av PHP-motorn (typ interaktionen mellan PHP och Apache).

min server kraschade en gång utan nån anledning och dessutom så låg den på 100% idle. min leverantör fick starta om datorn?.. så det kanske är nån hårdvarufel.. daxs o köpa en cuad core server da..

Kanske måste öka här eller vad är dessa för värden?

# It does this by periodically checking how many servers are waiting
# for a request. If there are fewer than MinSpareServers, it creates
# a new spare. If there are more than MaxSpareServers, some of the
# spares die off. The default values are probably OK for most sites.
#
MinSpareServers 5
MaxSpareServers 10

#
# Number of servers to start initially --- should be a reasonable ballpark
# figure.
#
StartServers 5

jboy_87 skrev:

min server kraschade en gång utan nån anledning och dessutom så låg den på 100% idle.

Det är väl inte speciellt konstigt att den inte gör något när Apache har kraschat? Vore väl avsevärt mycket konstigare om den arbetade för fullt trots att den var död.

Det är väl inte speciellt konstigt att den inte gör något när Apache har kraschat? Vore väl avsevärt mycket konstigare om den arbetade för fullt trots att den var död.

eller så var mina leverantörer som råka trycka på off knappen :p haha vem vet.. kostar 250 kr för omstart hos crystone..

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)