Sen ett par dagar tillbaka har jag sprungit på ett bekymmer med en FTP. Mig veterligen har inget ändrats, vilket gör detta än märkligare.
Att komma åt root-katalogen på FTPn är inga bekymmer, däremot fungerar det inte att komma åt alla underkataloger. Emellanåt får jag felmeddelandet:
An error occurred opening that folder on the FTP Server. Make sure you have permission to access that folder.
Details:
The connection with the server was reset"
Efter ett par timmars felsökning har jag hunnit reda ut följande:
- Det verkar bero på mängden text-data i katalogen. Om en katalog har många underkataloger men varje katalog har ett kort namn är det inga problem. Om däremot katalognamnen är lite längre kan jag inte ha fullt så många kataloger i underkatalogen. Av det drar jag slutsatsen att det inte har med någon "max 256 tecken i katalogsökvägen"-begränsning att göra.
- Jag kommer olika långt ner i katalogstrukturen. Återigen verkar det inte spela någon roll hur långt katalognamnet i sig är utan snarare en kombination av längd och mängd kataloger.
- Jag får motsvarande problem i Internet Explorer 6 som jag får i CuteFTP Pro 2.0.
- Det fungerar varken utifrån eller lokalt så det verkar inte bero på någon brandväggsproblematik.
- Det fungerar däremot om jag kör den kommandotolks baserade FTP-klienten.
- Jag har prövat att nollställa rättigheterna, men det har inte gjort någon skillnad.
Det gäller en Windows Server 2003 Standard edition.
Någon som har några förslag på lösning!? Just nu går jag bet. :l