Jag har en server i USA som måste startas om.
När är det smartast på dygnet/veckan?
När sover USA (Det är väl flera tidszoner)?
Omstart när?
5 svar · 566 visningar · startad av Jesper T
Vabba??
Ska du starta om den på plats eller på elektronisk väg? Ska någon i USA göra något? Om ingen i USA har med saken att göra så är det väl bara att starta om den precis när du vill. Så mycket ljud gör nog inte servern så den ska väcka eventuellt sovande människor (i en datahall?) :D
Ja det är en tidsskillnad på 8 timmar om jag inte missminner mig, när våran klockan är 08:00 så är deras klockan 00:00.
Om du har tillgång till logg-filerna kan du kika efter och se när siten är som minst besökt. I vilket fall som helst tycker jag att en notis på sidan vore på sin plats, i god tid om det är möjligt, och dra gärna till lite extra med den beräknade nere-tiden! På så sätt blir de flesta besökare/kunder positivt överraskade om det går som planerat och om något skulle strula ger du teknikerna lite andrum.
Sharkie skrev:
Ja det är en tidsskillnad på 8 timmar om jag inte missminner mig, när våran klockan är 08:00 så är deras klockan 00:00.
Det beror på var den står, USA sträcker sig över flera tidzoner.
Ex. Estern time är GMT-5 och Pacific time är GMT-8 vilket borde ge att östkusten ligger 6 timmar efter os medans västkusten ligger 9 timmar efter.
Sharkie, du är för gullig.
Visst så skulle jag kunna starta om den 300 ggr/dygn om jag ville. Jag tänkte på att så få som möjligt skall bli drabbade lixom.
Och nej, jag behöver inte resa dit för att göra en omstart, tekniken har som tur var avancerat lite sedan BARKs tid. ;)
dAEk^, smart tänkte inte på att jag dessutom har ett statistikprogram installerat.
Tänkte mest på bristen av information till vilken anledning till omstart och vad som fanns på servern. Mitt självklara svar hade varit "kolla loggen, ta tiden då det är minst besökare" om du skrivit att det var en webbplats du ville starta om :)
Ps. Nej, för gullig är jag inte :)