hej!
behöver lite hjälp...
har försökt att installera windows egna IIS där man kan se sina asp script direkt... tyvärr så funkar det inte att installera den...
någon som vet något program eller liknande som liknar windows egna?
MVH
Samuel
12 svar · 466 visningar · startad av samuel
hej!
behöver lite hjälp...
har försökt att installera windows egna IIS där man kan se sina asp script direkt... tyvärr så funkar det inte att installera den...
någon som vet något program eller liknande som liknar windows egna?
MVH
Samuel
Om du ska använda dig asp script så rekommenderar jag att du försöker stenhårt på att få igång IIS. Någon kan kanske hjälpa dig om du beskriver vad det är som inte fungerar.
Tråden flyttas från ASP.
Det finns ingen anledning att överge IIS för ASP-scriptexekvering, såvida du inte har en väldigt bra anledning. Som sagt, försök få den och fungera genom att först beskriva ditt felmeddelande eller något slags beteende/resultat av den misslyckade installationen.
nu har jag försökt igen... går in på kontrollpanelen, lägg till ta bort program, lägg till windowskomponenter, klickar i ISS, installationen påbörjas, står att ja ska slänga in windows cd skivan så ja gör det. installationen klar. vart kommer den?! har startat om datorn i hopp om att den ska komma upp någonstans men hittar den inte!.. vart går ja in för o kolla om den överhuvudtaget är installerad?!
Alltså, då är den installerad. ;)
Gå in under Kontrollpanelen > Administrativa verktyg > Internet Informations Services.
Det fungerar väl med Apache och SunASP, även om jag inte rekommenderar det när du har tillgång till IIS.
1. Lägg script-/applikations-/presentationsfilerna i mappen som är din webbplats hemkatalog.
2. Browsa till http://localhost.
då fattar man ingetting igen...
har testat men bir inte klok på d hela..
kopierar designen och scriptet, artiklar till C:\Inetpub\wwwroot
slänger upp en hyperlänk så att när man klickar på artiklar så ska man komma till artikelarkivet.
allt går bra än så länge tills jag ska förhandgranska det hela. (öppna det i explorer)
när jag trycker på artiklar så kommer bara aspkodningstexten upp, alltså den förhandgranskar bara koden, inte hur resultatet kommer att bli...
någon som fattar min beskrivning o har lust att hjälpa mig?!
1. Filer med ASP/VBScript-kod i, ska sluta på ".asp" eller annan lämplig filändelse som är kopplad till "asp.dll".
2. Du kan inte dubbelklicka på en ASP-fil för att köra den, du måste köra den genom att använda din webbläsare; t.ex. "http://localhost/minmapp/minaspfil.asp". Du kan inte heller köra en HTML-fil och klicka på en länk i den som pekar till en ASP-fil som ligger i samma mapp (alltså ej under webbplatsen).
Så lite så.