webForumDet fria alternativet

"Inloggningsfel" i IIS

Webbservrar

15 svar · 1 477 visningar · startad av joel_joel88

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg
Frågan#1

Hej!

När jag försöker nå någon fil som ligger i localhost så kommer detta felmeddelande upp

Inloggningsfel: Begränsning i användarkontot. Tänkbara orsaker är att tomma lösenord inte är tillåtna, begränsade inloggningstider eller att en principbegränsning har införts

Vad är fel och hur kan jag åtgärde det? Har aldrig varit så förut. Måste ha dykit upp när jag och grannen sätte upp ett nätverk för det fungerade dagen innan det.

Någon som vet!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ja, som det står i felmeddelandet; är lösenordet tomt?

Vidare; vad är det för användare? Har denne rättigheter? Vilken är den anonyma användaren i IIS? Vilken IIS-version är det?

Jag har aldrig skrivit in något lösenord va jag vet så...
Det är version 5.1. Hur kollar jag rättigheterna på IIS?

Okej, IIS'en använder alltså IUSR_DATORNAMN som anonym användare? Har denne rättigheter på mappen där filerna ligger?

Hittade inte IUSR_Datornamnet under fliken Säkerhet. :o

Men de namn som finns där har rättigheter. Förutom SKAPARE ÄGARE.
Fast det går inte sätta behörigheter där heller.
Det går inte heller lägga till IUSR_MITTDATORNAMN. Det står så här då

Det går inte att hitta ett objekt med namnet IUSR_joel. Kontrollera de valda objekttyperna och objektplatserna och se till att du skrivit in objektnamnet riktigt, eller ta bort objektet från urvalet.

Kan problemet ligga i IIS inställnigarna med katalogsäkerheten eller något?

Ja, jag antar att det är på katalognivå (alltså på mappen där filerna ligger) som du meckar med rättigheterna? Att du inte har en IUSR-användare är lite oroväckande dock. Du har väl inte "krånglat" in IIS på en XP Home-maskin? Kör du XP Professional? Är du säker på att datorn heter "joel"?

Kolla under Start > Kontrollpanelen > Administrativa verktyg > Datorhantering > Användare och grupper. (namnen kan skilja sig en aning).

Jag kör XP-Pro. Ska kolla så fort jag kommer hem, sitter på en annan dator. Datorn heter joel, kollade det igår.

IUSR_PRIVAT-F67999FA och IWAM_PRIVAT-F67999FA finns. Ska jag byta till IUSR_Joel på båda eller?

försvann du Override? :)

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

PRIVAT-F67999FA betyder att datorn heter/hette så från början.
lägg till IUSR_PRIVAT-F67999FA på din webbmapp samt kolla i IIS:en så att det är denna användare som är din anonyma internetanvändare. :)

Bytte till det, fortfarande samma fel! Hur kollar jag det i IIS?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

IUSR brukar ligga som default i webbservern, så har du inte bytt en gång så är det redan rätt användare.
men för att kolla så högerklickar du din webbsite och väljer egenskaper, välj fliken säkerhet, där står användaren.
annars vet jag inte vad som kan vara problemet, brandvägg, virusprogram som ligger å spärrar kanske?

Går inte komma in på sidan i IE, går bara i firefox och då får man felmeddelandet. Jag har ingen brandvägg eller virus som stör, har alltid haft exakt samma och har aldrig ändrat, samt så jag ingen brandvägg längre ;)

Fan jag måste få tillgång till webservern igen. Någon annan som vet vad det är för fel och vad jag kan göra?

Någon som vet vad jag ska göra, jag måste få igång den.

Jag får som sagt detta meddelande.

Inloggningsfel: Begränsning i användarkontot. Tänkbara orsaker är att tomma lösenord inte är tillåtna, begränsade inloggningstider eller att en principbegränsning har införts

När jag konfigerade ett nätverk för ett tag sedan så var jag tvungen att lite med lösenord och rättigheter, fast kommer inte ihåg var.

Jag kommer ihåg att jag skrev något i KÖR så att det kom upp något med rättigheter och sådant. Det kanske där felet ligger för det var då det började krångla.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)