webForumDet fria alternativet

Apache vs Router??

6 svar · 655 visningar · startad av logitech

logitechMedlem sedan dec. 2004223 inlägg

Hallå!
Jag har nyss skaffat en router och undrar ifall den kan orsaka några problem med apache eller nått annat liknande när folk ska komma in på hemsidorna? :q

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Det kan hända att du behöver ställa in port forwarding för port 80 (tror faktiskt det är nödvändigt, men jag har inte så stor erfarenhet av routrar) så att besökarna kanaliseras till den dator i nätverket där du kör apache.

jag har ju ställt in HTTP(TCP:80) redan så det är i alla fall gjort :)

Men finns det något annat som kan hindra så att dom inte kan komma in eller är det bara det? Förresten jag har HTTP(TCP:80) på inbound rules är det rätt eller ska det var på outbound också?

Förresten jag använder mig av no-ip adresser. Kan det vara nått problem det också eller? Kanske nått jag måste ändra i routern för att man ska komma åt dom??

Förlåt för trippelpost men det verkade nästan som att det var dött här.

Jag har ställt in HTTP(TCP:80) på inbound rules men är det något annat som kan förhindra att andra kan besöka mina hemsidor? Och jag använder mig av NO-IP addresser om det också skulle förhindra något?

UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg

Med tanke på vad du skriver i http://www.webforum.nu/showthread.php?t=137390 undrar jag om du verkligen har ställt in port forwarding. Du nämner bara inställningen HTTP(TCP:80). Visst, det är den porten som Apache lyssnar på. Men hur vet routern vilken dator den ska vidarebefordra anropet till? Det är där port forwarding ska lösa problemet. Men då ingår alltså i inställningen vilken dator anrop mot port 80 ska kanaliseras till.

Jag lyckades få det att funka. Det funkade helt plötsligt när jag testade att gå in på min no-ip adress. Underligt men ja.. det funkar nu och det är det som räknas :)

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb