Har idag en sida som har mellan 200-1500 inloggade 24/7.
Sidan i sig består av väldigt mkt bilder (fin kvalitet), vilket gör att bandbredden går åt som smör :)
Nu ska vi göra en serverplanering för att förbättra svarstiderna!
Idag ligger vi på 4MBit, vi höjer upp bandbredden till 10MBit vid behov när det går seegt att surfa. Men den bandbredden äts upp ganska fort också.
Eftersom vi växer hela tiden så kommer detta problemet knappast att minska.
Så min fråga är egentligen hur man ska bygga upp det hela...
Hjälper det att dela upp webbplatsen på två servrar?
En som enbart sköter databashantering och diverse applikationer och en som "hostar" bilder?
Så jag får helt enkelt anropa bilderna med ex. http://www.nyserverforbilder.se/bild1.jpg.
Är det rätt att bygga ut på detta viset eller vad är det som gäller?
Hur gör andra större sidor som hanterar stora mängder bandbredd?
Tack på förhand!
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg Jag skulle kunna tänka mig att det kan bli problem om du hämtar bilder från andars idor i din layout om säkerheten är riktigt högt inställd i en webbläsare (hämta ej bilder från tredje part). Fast det är bara en gissning :)
Den absolut enklaste lösning jag kan komma på är ramar där man har texten i en iframe t.ex. Även om det inte direkt är en proffesionell eller bra lösning ;)
Äh, jag bara svammlar. Lämnar över till någon annan att ge ett mer kvalitativt svar...
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Att skala ner på bildkvaliteten är inget alternativ eller?
Josef skrev:
Att skala ner på bildkvaliteten är inget alternativ eller?
Nej, det är tyvärr inget alternativ, annars hade jag gjort det med en gång :)
Om man kollar t.ex Lunarstorm, dom lär väl sitta på mer än en server om man säger så §jr
Nu är ju det lite som att jämföra en skoda (jag) och en ferrari (lunarstorm), men det är själva tänkandet/planeringen som jag är ute efter.
Någon typ av "standard" borde ju finnas för dessa stora webbplatser :)
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg OM det är själva lasten på maskinen som är begränsningen? Så kan man ju alltid skaffa sig dyr och bra clustrad lösning. Dela upp kraften på flera maskiner. Visst det kostar pengar men min erfarenhet av det är att det löser upp många knutar.
Har ett ställer där vi delar upp webserver, databas och fildelning i cluster. Jättesmidigt måste jag säga. Och prestandan var suuper tills idag då noderna inte riktigt har orkat med belastningsökningen som varit.
Nytt cluster är under luppen och kanske till sommaren kommer det att utökas.
Lycka till med din uppbyggnad. Jag rekomenderar start clustrad lösning.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Tror det är rätt vanligt att ha bilderna på en maskin och sidornar/databaser mm på en annan maskin.
Jag skulle nog delat upp dom så, då är det också enkelt att flytta maskinerna med bilder så att den ex. har en egen lina ut på nätet. Detta gör ju också att bilderna inte tar bandbredd från sidorna utan man har fortfarande hyffsad responstid på sidorna.
Svårt att säga mera utan att se saijten.
HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg "Idag ligger vi på 4MBit, vi höjer upp bandbredden till 10MBit vid behov när det går seegt att surfa. Men den bandbredden äts upp ganska fort också."
Om det är bandbredden som är flaskhalsen hjälper det inte att dela upp på fler servrar. Ni får helt enkelt skaffa mer bandbredd. En modern server har inga problem att leverera 10Mbit data.