ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Hej!
Jag har 2 PC som jag skulle vilja köra som webbservrar med speglade sajter på.
Om en av servrarna går ner sig, så vill jag att den andra burken tar vid tills man startat upp den första igen.
OS som jag har tillgång till: Windows 2003 standard edition, Windows XP.
* Vad behöver jag göra för att få till detta?
* Vilka krav måste det vara på Mjukvara/Hårdvara
* Kan man använda olika OS?
* Måste man ha olika IP-adresser för respektive burk?
Har hört nåt om att man kan köra klustrad miljö, vad innebär det?
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Windows Cluster:
"Flera noder(maskiner) som har egna systemdiskar men delar datadisk och quorumdisk.
Sedan kör man paket(virtuell maskin) i clustret som kan köras på någon av noderna och den noden blir då ägare av den disk som är ansluten till paketet"
Alternativt i SAN miljö så ligger systemdisk och datadisk i SAN.
Noderna har egen ip adress
Paketet har egen ip adress
Maskinvaran är dyr för hobbybruk men för ett företag kan det vara värt investeringen.
Lite luddigt förklarat men jag hoppas du förstår.
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Jag förstår ungefär det där med att dela disk osv. men jag fattar inte vad det är för maskinvara man behöver?
Har inte råd med några stora/dyra alternativ, vill bara se vilka alternativ det finns och hur mycket det kan kosta.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Vad gäller webbhosting bör du köra NLB (Network Load Balancing). Det finns ingen som helst mening med att klustra dem med cluster service. Finns guider på microsoft.com om hur man gör detta och NLB är även best practice enligt Microsoft för webhosting.
Vill du lägga ut pengar kan du införskaffa Application Center, men det är nog inte lönt såvida du inte har gott om pengar.
ironheadMedlem sedan mars 20011 346 inlägg Ah! Perfekt det var precis det jag var ute efter :)
Tack!