webForumDet fria alternativet

Vilken Webserver?

22 svar · 808 visningar · startad av omax

omaxMedlem sedan nov. 2004112 inlägg

Hej, jag ska installera en webserver på min dator som ska hosta min sida 24/7...

Men jag vet inte vilken webserver jag ska använda?

Den måste funka på Windows XP, stöd för ASP och SQL...
Tipsa om nån bra som är enkel att installera, gratis!

MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg

IIS är väl att rekommendera då.

Kostar inte det pengar?
Och behöver man inte Windows server 2003 eller nåt?

SludentMedlem sedan okt. 200349 inlägg

Det är ju bara IIS som stöder alla dina önskemål till 100%, dock så har den en del begränsningar i IIS i XP. En serverversion av Windows är att föredra om du har många samtidiga besökare.

Jo, precis som Sludent skriver så har WinXP IIS vissa begränsningar. Den kan t.ex. endast ha 8 besökare samtidigt.
En serverversion är att rekommendera. :)

8 besökare!?

Varför äns skriva en webserver om den endast kan ha 8 besökare... Patetiskt!

Men någon annan gratis enkel server som stödjer ASP och är gratis?

IIS är ju en komponent som igår i XP, dock en lightversion ska man väl säga. Som jag skrev tidigare så är ju en serverversion att föredra om du har krav på hög tillgänglighet och prestanda.

Det är olika bud på vad XP klarar, har aldrig provat, men jag har hört 10 och 50 samtidiga besökare, vad som är korrekt vet jag dock ej.

hur slår man på IIS då?

Kontrollpanelen -> Lägg till/ta bort program -> Lägg till/ta bort windowskomponenter -> Bocka i rutan Internet Information Service

fan, man måste ha cd'n... Den har jag... Men cs-läsaren funkar inte på den datorn :(

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Då mappar man upp en cd på en annan dator och låter nätverket få rättigheter till den.

Installerat o klart!
Men nu då?
Det blev ju bara lite mappar med skript o så...
Är det bara att länka med no-ip mot datorn nu eller?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

IIS i Windows XP finns där i utvecklingssyfte, dvs för att jobba på och utveckla siter. Inte hosta dem.

Begräsningen ligger på 10 samtidiga anslutningar och det är en nätverksbegränsning som inte direk thar med IIS att göra.

Vill du hosta webblösningar används en serverversion av flera anledningar.

Bajs, aja... får väl använda till att utveckla då.

Tack endå för all hjälp grabbar!

Nätverksbegränsning? Var har du hört/läst det?

Vi har kunder som kör olika tillämpning på windows XP då deras programvara inte är validerad för 2003 server och då är det inga nätverksbegränsningar vad jag vet, inget de har sagt i alla fall. :)

Det är bara att göra en sökning i Microsofts knowledgebase så kommer du att hitta massor av artiklar. Detta är inget nytt, en del har funnits ända sen NT4.

Det man kan göra vad gäller IIS är att helt enkelt inaktivera http keep-alives. Det finns fortfarande en begränsning på 10 samtidiga anslutningar, men de stängs ner efter hand snabbare.

Kan tillägga att detsamma för home edition är 5..

Jo, för IIS är det ju så, och det har väl inte sagts något annat heller? Men att nätverkverksanslutningen skulle vara strypt och som du säger inte har med IIS att göra visste jag inte, har inte behovet av det heller, ingen miljö man sätter upp som server heller.

Sludent:
Det ligger inte i IIS'en specifikt precis som jag sagt ovan. Detta gäller till exempel även SMB-anslutningar. En XP kan bara ha 10 samtidigare anslutningar öppna om du till exempel delar ut kataloger. Du kan också bara ha 10 samtidiga TCP-anslutningar.

För att göra det hela riktigt klart länkar jag till en artikel på Microsofts hemsida:

http://support.microsoft.com/?scid=kb;en-us;314882

Jo att det är 10 max, det är ju så, men jag uppfattade det mer som om bandbredden var strypt... :)

Hej igen, jag skulle installera IIS på min dator, och jag går in i Windowskomponenter men inte finns det nå Internet Information Services att bocka i, irriterande!
What to do?

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)