Jag hade tänkt att sätta upp en egen server och jag undrar därför vilket som är bäst.
Ska jag installera Windows Server 2003 (som jag har tillgång till), eller endast en enskild apache webserver med tillhörande mysql och phpmyadmin?
Har aldrig tidigare arbetet med Windows Server 2003, men jag har hört att det ska innehålla alla program som behövs för att köra en egen server på nätet.
Alla tips och råd är välkomna! :e
GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg Se till vad du har för krav innan du väljer vilken server du ska köra.
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg Vilket språk ska du använda? Är det ASP/ASP.NET så är det Windows. PHP så kan du egentligen köra vilket som, men för min del skulle jag då tagit linux+apache.
legis skrev:
Vilket språk ska du använda? Är det ASP/ASP.NET så är det Windows. PHP så kan du egentligen köra vilket som, men för min del skulle jag då tagit linux+apache.
Tänkte endast använda php och möjlighet att köra en egen mysql och SMTP server m.m.
Men som sagt, jag har aldrig användt "Windows Server 2003" tidigare.
Har nyligen köpt en hårddisk på 200GB som jag tänkte köra servern på.
Den nya hårddisken kommer jag att sätta som "slav".
Jag har nu beslutat mig för att endast köra apache, mysql och phpmyadmin.
Men då jag hade tänkt att installera Windows XP Pro på "slaven" som även finns installerat på "mastern", så undrar jag vad man måste tänka på!?
Har tidigare haft problem med att "komma åt" mappar från en slav som använde samma operativsystem. (Något om rättigheter bla, bla...)
Hur fixar jag detta på enklaste sätt?
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg Att använda samma namn och lösenord på användarkonton i båda installationerna.
JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg Ska du ha en server med dual-boot?
legisMedlem sedan juli 20044 440 inlägg
Guldstrand skrev:
legis skrev:
Att använda samma namn och lösenord på användarkonton i båda installationerna.
Är det allt?
Alternativet är att ta ägandeskap av filerna varje gång du behöver komma åt filer som är delade mellan installationerna och det inte fungerar.