webForumDet fria alternativet

Port forward och webplats internt

3 svar · 294 visningar · startad av Vide

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Hejsan,

Vet inte om jag skall posta det i WAN/LAN eller här... men men...

Har lite problem med att min webserver inte vill visa mina webplatser som ligger på en server i det lokala nätverket.

Jag har en router som tar emot det statiska externa IP:t, den gör i sin tur en port forward till min server på ett lokalt IP.

När man surfar in utifrån (WAN) så fungerar det klockrent, det är när man skall in på webplatserna via det lokala nätverket det går åt pipsvängen.

Jag vet att det inte är routern som skapar problemet eftersom den inte blockerar någonting, och att servern ger ifrån sig felmeddelandet "401 The web site is blocked by administrator".

Alla webplatser ligger under samma IP, fast med olika "host header name", vilket ju inte är några problem.

Om jag i en webplats anger att det lokala IP:t skall vara "host header name" så visas webplatsen korrekt.

Hur skall jag göra för att kunna surfa på min interna webplatser ifrån det interna nätverket?

*Förvirrad*

Mvh, Vide

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Skapa nya IP-nummer på maskinens NIC och ange dem på varje specifik webbplats i IIS'en.

Egenskaper för nätverksplatser » Egenskaper på NIC » Egenskaper för TCP/IP » Avancerat.

Får det inte att fungera ändå... Jag har alltså inte problem med att definiera upp olika webplatser, utan att komma åt dom ifrån det lokala nätverket.

Problemet verkar vara att "host header name" försvinner någonstans på vägen, och när den inte hittar något "host header name" så försöker den på default-webplatsen som det inte finns någon...

Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare med detta...

Jag löste det genom att lägga upp adresserna i hosts-filen i system32/drivers/etc.

Problemet verkade vara att när jag internt surfade ut till routern så antog jag självklar routerns IP, när jag sedan skickades in igenom routern igen så trodde den att det var routern själv som surfade och tappade på något sätt "host header name".

Så genom att ändra adressen för de interna sajterna så gick den aldrig utanför routern.

Mvh, Vide

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)