webForumDet fria alternativet

Vilken webbserver?

10 svar · 481 visningar · startad av AboO

AboOMedlem sedan juni 2002191 inlägg

Jag håller på en del med hemsidor osv och skulle bara vilja ha en webbserver för att testa min kod på.

Det vore bra om servern funkade med ASP, PHP och MySQL.
Finns det någon webbserver förutom IIS som har "inbyggt" stöd för ASP?

Jag är inte så sugen på att lägga ut pengar på servern eftersom den som sagt bara är till för att testa kod.

Så finns det någon bra server för mig? Jag har testat Abyss webserver och den funkade bra förutom stödet för ASP.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Vad använder du för operativsystem?

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

@nders skrev:

Vad använder du för operativsystem?

OS är aldrig ett behov att tänka på, välj bara man vill ha, sedan finns TPB :e.
Hehe, näe, men som anders säger, vill man komma billigt undan så är det bra att titta på vad man redan har, lyssna på honom , han är en klok man ;).

AboOMedlem sedan juni 2002191 inlägg

Win XP Home. Så jag kan inte använda IIS, och jag vet inte om jag har någon lust att byta OS Heller :)

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Då är väl Apache ett alternativ, det har väl inbyggt ASP-stöd så vitt jag vet (vet iofsejj inte så mkt :e).
Lämnar vidare för fler förslag från kunnigare personer ;)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Apache har väl inte inbyggt ASP-stöd, men däremot finns moduler som ChiliASP man kan installera. Lite buggigt ASP-stöd men troligtvis fullt funktionellt för dig.

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Apache har "ASP-stöd". Apache ASP. Fungerar som ASP, men istället för VBScript som man brukar använda sig av får man använda Perl. Så tror jag det ligger till.

SunOne ASP kostar pengar?

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Ekström skrev:

Apache har "ASP-stöd". Apache ASP. Fungerar som ASP, men istället för VBScript som man brukar använda sig av får man använda Perl. Så tror jag det ligger till.

Det låter mer som CGI, något som åtminstone tidigare har varit väldigt vanligt för scripts och program på server-sidan. Cgi-program skrevs ofta i perl, men kunde även skrivas i andra språk, som C, mm. Numera använder de flesta hellre php eller asp. Jag vet själv inte något om de tekniska orsakerna bakom dessa val, men man kan väl gissa att cgi antagligen var sämre än de varianterna, eftersom man inte använder det lika mycket numera. Läs mer om cgi här: http://hoohoo.ncsa.uiuc.edu/cgi/

UltT: Läs: http://www.apache-asp.org/syntax.html.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hehe, oavsett om vi ska kalla det där ASP eller inte så är det inte inbyggt ASP-stöd :)

Därav "Apache har 'ASP-stöd'." :)

Vet inte riktigt hur det är med SunOne ASP, men det verkar vara mer riktig ASP iaf :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)