hejsan!
jag har registerat ett domännamn hos loopia.se och använder min egen server som webhotell! men jah får inte igång DNS kopplingarna.. jag vet inte hur jag ska konfigurera mitt domännamn så att den pekar mot /home/sida.. jag använder webmin som hjälpmedel och det e ett antal val man ska välja mellan? kolla infogad bild!
dns bind
22 svar · 987 visningar · startad av jboy_87
Det gör du i webservern, i DNS'en definierar endast kopplingen mellan domännamnet (https://www.exempel.se) och vilken ip-adress den har.
Det är två steg du måste göra:
DNS: https://www.exempel.se skall peka mot din dator/servers ip-adress
Web-server: Konfigurerar så att https://www.exempel.se pekar/hämtar informationen från en viss mapp.
jo men vad är det för slags zon jag ska lägga till i webmin så att loopias kontrollpanel hittar min dns server?
Skall du sköta den helt själv så är det en "master zone".
Tänk på att det inte är lyckat att köra en DNS server på en dator om du har dynamisk ip-adress, ändras din ip-adress så måste in och ändra ip-adressen hos nic-se.se vilket är en relativt omständigt procedure även om den är enklare numera.
Varför inte låta Loopia sköta DNS'en?
jo måste köra det jag har kunder som jag måste koppla deras domäner till min server!.. försöker lära mig hur dns servrar fungerar tills jag får min BBB lina! jag har haft samma ip i 1 år snart =) inge o oroa sig för :p.. jag ställer in ip adressen hos loopia och inte nic-se kanske för att jag kör .com adress? så det e masterzon jag skapar då.. men då blir det massor med masterzoner då!.. och inne i masterzonen vad skapar man då?
jboy_87 skrev:
jo måste köra det jag har kunder som jag måste koppla deras domäner till min server!.. försöker lära mig hur dns servrar fungerar tills jag får min BBB lina! jag har haft samma ip i 1 år snart =)
Se bara till så att du har rätt abonemang från B2 eller den ISP'n du har idag, B2 tillåter inte att man sätter upp servrar som andra kan hyra in sig på (servrar i kommersiellt syfte) på sina privat abonnemang.
inge o oroa sig för :p.. jag ställer in ip adressen hos loopia och inte nic-se kanske för att jag kör .com adress? så det e masterzon jag skapar då.. men då blir det massor med masterzoner då!.. och inne i masterzonen vad skapar man då?
Ja, det blir en master-zone för varje domän.
I varje master zone definierar du upp den informationen som resp. domän skall ha (soa records, dns server för domänen, vilka host record, vilka maskiner som är mailserver ...).
Se bara till så att du har rätt abonemang från B2 eller den ISP'n du har idag, B2 tillåter inte att man sätter upp servrar som andra kan hyra in sig på (servrar i kommersiellt syfte) på sina privat abonnemang.
hähä vem har sagt att jag kör privat abonemang :moose ..
Ja, det blir en master-zone för varje domän.
I varje master zone definierar du upp den informationen som resp. domän skall ha (soa records, dns server för domänen, vilka host record, vilka maskiner som är mailserver ...).
okej och vad e slavzon för någe då?.. hur ska inställningarn för masterzonen se ut?
kolla resp bifogad fil!
hmm nu börjar min hjärna gå igång. nu vet jag hur dns fungerar =).. jag har infogat en fil.. det funkar fortfarande inte och delegera mot min dns server?.. jag har port 53 och 953 på..
nån?.. måste jag skapa virtuellahostar för att peka domäner mot mappar?
jboy_87 skrev:
hähä vem har sagt att jag kör privat abonemang :moose ..
Ville bara påminna, så att du inte blir överaskad när ISP'n stänger av abonnemanget när dom upptäcker att du bryter mot avtalet. :h
jboy_87 skrev:
okej och vad e slavzon för någe då?.. hur ska inställningarn för masterzonen se ut?
kolla resp bifogad fil!
Dom flesta kräver att man har minst 2st DNS servrar definierade för en domän.
För att slippa ändra manuellt på alla DNS servrar så ändrar man på mastern sedan kommer slave servrarna att uppdatera sig själva när dom märker att en ändring är gjord elle att mastern talar om för slave servrarna att en ändring har skett.
jboy_87 skrev:
hmm nu börjar min hjärna gå igång. nu vet jag hur dns fungerar =).. jag har infogat en fil.. det funkar fortfarande inte och delegera mot min dns server?.. jag har port 53 och 953 på..
Du har inte konfigurerat en riktig master zone för domänen aleptra.com.
Definiera upp den på ett riktigt sätt och prova igen.
Vad jag kan se så svarar ingen på den ip-adressen, både udp och tcp portarna skall vara öppna.
Ville bara påminna, så att du inte blir överaskad när ISP'n stänger av abonnemanget när dom upptäcker att du bryter mot avtalet.
tror att b2 e lite sjystare än dom andra dom varna mig i förväg med mejl ;birp ..
Du har inte konfigurerat en riktig master zone för domänen aleptra.com.
Definiera upp den på ett riktigt sätt och prova igen.
Hade samma inställningar som villadoktorn.se.
kolla in nya filen.
Vad jag kan se så svarar ingen på den ip-adressen, både udp och tcp portarna skall vara öppna.
hade inte min server på men den svara endast på port 53 och 68!..
så här ser aleptra.com.hosts filen ut:
aleptra.com. IN SOA aleptra.se. support.aleptra.se. (
1113944852
10800
3600
604800
38400 )
aleptra.com. IN NS 217.208.35.5
aleptra.com. IN A 217.208.35.5
[url]www.aleptra.com.[/url] IN CNAME 217.208.35.5
Kan fortfarnade inte nå 217.208.35.5, sedan räcker det för DNS tjänsten att ha UDP och TCP port 53 öppen, den andra är för BOOTP protokollet.
jboy_87 skrev:
så här ser aleptra.com.hosts filen ut:
aleptra.com. IN SOA aleptra.se. support.aleptra.se. ( 1113944852 10800 3600 604800 38400 ) aleptra.com. IN NS 217.208.35.5 aleptra.com. IN A 217.208.35.5 [url]www.aleptra.com.[/url] IN CNAME 217.208.35.5
Ser riktigt ut förutom sista raden, jag skulle vilja att det stod
www IN CNAME aleptra.com.
Det som också är intressant är hur filen /etc/named.conf ser ut.
jboy_87 skrev:
tror att b2 e lite sjystare än dom andra dom varna mig i förväg med mejl ;birp ..
Möjligt dom varnar men B2 har i sitt avtal skrivit in att man får ha egna server så länge dom drivs i hobby syfte och inte i kommersiellt syfte (man får inte tjäna pengar).
jboy_87 skrev:
hade inte min server på men den svara endast på port 53 och 68!..
En DNS server skall alltid vara igång, har du öppnat både UDP och TCP för port 53, port 68 används inte i DNS sammanhang.
Lite svårt att felsöka om du har DNS servern avstängd! :)
så här ser named.conf ut!
// generated by named-bootconf.pl
options {
directory "/var/named";
/*
* If there is a firewall between you and nameservers you want
* to talk to, you might need to uncomment the query-source
* directive below. Previous versions of BIND always asked
* questions using port 53, but BIND 8.1 uses an unprivileged
* port by default.
*/
query-source address * port 53;
};
//
// a caching only nameserver config
//
controls {
inet 127.0.0.1 allow { localhost; } keys { rndckey; };
};
zone "." IN {
type hint;
file "named.ca";
zone "localhost" IN {
type master;
file "localhost.zone";
allow-update { none; };
};
zone "0.0.127.in-addr.arpa" IN {
type master;
file "named.local";
allow-update { none; };
};
include "/etc/rndc.key";
zone "aleptra.com" {
type master;
file "/var/named/aleptra.com.hosts";
};
zone "villadoktorn.se" {
type master;
file "/var/named/villadoktorn.se.hosts";
};
En DNS server skall alltid vara igång, har du öppnat både UDP och TCP för port 53, port 68 används inte i DNS sammanhang.
Lite svårt att felsöka om du har DNS servern avstängd!
jo det vet jag lol =).. jag testkör endast med min vanliga dator..
hmm jag har öppnat porten via min router brandvägg så öppnas inte båda protokollen?.. så måste jag ställa linux brandvägg också? isåfall hur?
Har testat och får kontakt med din server men får lite felaktigt resultat.
test skrev:
$ dig @217.208.35.5 aleptra.com any
; <<>> DiG 9.3.1 <<>> @217.208.35.5 aleptra.com any
aleptra.com. 38400 IN SOA aleptra.se. support.aleptra.se. 1113944852 10800 3600 604800 38400
aleptra.com. 38400 IN NS 217.208.35.5.aleptra.com.
aleptra.com. 38400 IN A 217.208.35.5;; Query time: 17 msec
;; SERVER: 217.208.35.5#53(217.208.35.5)
;; WHEN: Sun Apr 24 22:34:39 2005
;; MSG SIZE rcvd: 126
Som du ser så ser NS adressen konstigt ut, och det beror på att man inte kan skriva in en ip-adress i NS recordet.
Skapa först ett A record, ex ns.aleptra.com som pekar på ip-adressen och sätt sedan att ns.aleptra.com som NS server/record.
aleptra.com. IN SOA aleptra.se. support.aleptra.se. (
1113944852
10800
3600
604800
38400 )
aleptra.com. IN NS ns aleptra.com.
ns.aleptra.com. IN A 217.208.35.5
aleptra.com. IN A 217.208.35.5
[url]www.aleptra.com.[/url] IN CNAME aleptra.com.
jag har ställt in det och det funkar fortfarande inte hos loopia!
Namnservern 217.208.35.5 är inte konfigurerad för aleptra.com
-Namnservern 217.208.35.5 är inte konfigurerad för aleptra.com
-Du kan tvinga ompekningen trots ovanstående fel genom att välja 'Tvinga ompekning'
Vänligen korrigera felet och försök igen.
;; QUESTION SECTION:
;aleptra.com. IN ANY
;; ANSWER SECTION:
aleptra.com. 38400 IN SOA aleptra.se. support.aleptra.se. 1113944860 10800 3600 604800 38400
aleptra.com. 38400 IN NS ns.aleptra.com.
aleptra.com. 38400 IN A 217.208.35.5
;; ADDITIONAL SECTION:
ns.aleptra.com. 38400 IN A 217.208.35.5
Ser riktigt ut.
Möjligtvis att det saknas ett MX record, prova att lägga in det.
DNS servern var igång när du försökte göra ompekningen?
Annars kan bero på 2 problem, men dom borde då ge andra felmeddelanden.
- Dom kräver 2 olika DNS servrar per domän.
- Dom gillar inte en ip-adress som är dynamisk och/eller inte är registrerad som DNS server.