webForumDet fria alternativet

SSI och filändelser

Webbservrar

11 svar · 343 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Installerat Apache eftersom jag precis hört talas om detta med Server Side Includes och ville använda detta i ett nuvarande projekt.

Jag har alltså installerat Apache pga detta eftersom det inte funkar utan webserver med stöd för SSI naturligtvis.

Men enligt dokumentationen på apache.org så måste dokumenten döpas om till *.shtml för att det ska funka, annars var man tvungen att använda nåt annat som hette Xbit eller nåt. Fattade inget av det så jag kollade i config-filen för att se hur det såg ut. Jag märkte då att man kan skriva flera filändelser efter varandra på samma rad för att ange vilka filändelser som ska tillåtas av den instruktionen.

Jag kollade därefter följande del:

AddType text/html .shtml
AddOutputFilter INCLUDES .shtml

Där stod som synes bara .shtml och jag tänkte att det kanske gick att göra på samma sätt även för dessa två instruktioner. Jag ändrade då till följande.

AddType text/html .shtml .htm .html
AddOutputFilter INCLUDES .shtml .htm .html

Funkade galant men jag kan inte förstå varför ingen har nämnt i någon dokumentation att man kan göra på detta sätt utan istället hänvisar till andra metoder som man inte fattar någonting av ifall man inte vill döpa om sina dokument till .shtml och därmed kanske bryta en massa hänsvisningar till just de sidorna. Istället får man ägna en hel kväll på att lista ut detta själv.

Jag är nybörjare på webserversidan och jag kan absolut ingenting om serverbaserade saker överhuvudtaget, såsom olika serverbaserade språk osv. Därför tog det en stund att lista ut detta.

Vad jag undrar är om det är korrekt att göra på det här sättet. Det är säkert en massa saker i configen som inte är rätt angett ur säkerhetssynpunkt etc. Men just när det gäller detta. Är det rätt? Hursomhelst så funkar det ju.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: SSI och filändelser

AndreasC skrev:

AddType text/html .shtml .htm .html

Onödigt, men gör ingen skada, att lägga till .htm och .html eftersom dessa redan är knutna till text/html

AndreasC skrev:

AddOutputFilter INCLUDES .shtml .htm .html

Det är nog mera av säkerhet att man inte lägger på SSI på .html/.htm filer och att man vill hålla isär rena HTML filer från SSI filer (och php, asp .... filer som också har egna extensions).

Men visst det fungerar eftersom raden talar om vilka filer som SSI motorn skall hantera.

Ok så den första raden anger inte ssi-motorn. Trodde båda instruktionerna hade med ssi att göra.

Men som det är nu. Kommer alla htm och html-dokument att hanteras av ssi-motorn oavsett om de inte innehåller någon ssi-kod?

AndreasC skrev:

Men som det är nu. Kommer alla htm och html-dokument att hanteras av ssi-motorn oavsett om de inte innehåller någon ssi-kod?

Ja, raden "AddOutputFilter INCLUDES .shtml .htm .html" talar om vilka filer som skall gå igenom ssi-motorn, i detta fallet alla filer som slutar på .shtml, .htm och .html.

Är detta något som kommer resultera i slöare nedladdning i klienten?

Har du ingen SSI på sidan så kommer du inte att märka av det.

Hur mycket SSI slöar ner beror på vad du har för SSI kommandon.

Ok, vad jag hade tänkt använda det till är att ladda in .txt-filer så att man kan ändra i en textfil så syns ändringen på alla sidor som laddar in just det ändrade elementet.

Håller på att fixa till en adminsida där jag lätt kan modifiera de textfiler som jag laddar in på siten mha ssi.

Jag har på den här sidan lagt in de tetfiler som jag vill kunna modifiera från tid till annan i iframes. Jag hade tänkt mig att man på något sätt skulle kunna göra ändringen direkt i iframen där det aktuella dokumentet laddats in och sedan trycka på en knapp för att ändringarna ska sparas till den filen. Kan man göra det eller måste man högerklicka på iframen och välja visa mål i IE och spara inifrån Notepad?

Vet inte om det går att göra med SSI, jag skulle göra det i PHP där man relativt enkelt kan läsa och skriva till filer. Iofs så skulle jag nog lägga det i en databas.

Verkar krångligt och onödigt att blanda in databaser. Vad jag har gjort är att infoga samma textfiler i iframes på min adminsida som jag infogar med ssi på själva siten. Detta för att jag ska kunna redigera dem relativt enkelt. Men hur menar du att jag ska använda mig av databaser? Vill du berätta lite mer?

Problemet är att via SSI skriva tillbaka filen eller skapa nya, det går vad jag vet inte.

Däremot med PHP (eller ASP) så kan man även skriva till filer på servern.

Det jag menar med databaser är att man i princip lägger in "filerna" (eg. texten) i en databas istället för vanliga filer. Sedan kan man enkelt plocka ut den informationen man vill ha, man kan enkelt söka efter ord i "filerna" ...

Om du vill testa, prova att ta hem dom färdiga paket som finns med Apache+PHP+MySQL, har glömt namnen nu men andra kanske kan hjälpa till med lämpligt paket?

Ah ok, du tror jag menar att jag vill göra ändringarna online i en fil som redan laddats in med ssi?

Adminsidan har jag lokalt på datorn och de textfiler jag laddat in på den är inte inladdade med ssi utan angivna i iframes. Däremot är de inladdade med ssi på själva siten, men inte på adminsidan.

Jag kommer också åt hela siten offline, mao alla filer som ingår i projektet kommer jag åt offline. Ska köra egen webserver är det tänkt.

Kan man inte lösa det med javascript eller dyligt?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)