Hej
I loggen på IIS sparas ju bla webbläsare, tid och IP från besökaren. Ip-numret som sparas, är det från vilken webbplats besökaren kommer eller är det dess ISP?
mvh
enla
7 svar · 332 visningar · startad av da97enla
Hej
I loggen på IIS sparas ju bla webbläsare, tid och IP från besökaren. Ip-numret som sparas, är det från vilken webbplats besökaren kommer eller är det dess ISP?
mvh
enla
Vanligtvis är det såhär; adressen kommer från antingen 1) besökarens "verkliga" adress, som denne fått tilldelat av sin ISP eller 2) från besökarens brandvägg/proxy, om denne sitter bakom något sådant.
Nu finns det ju ett antal andra möjligheter också, som t.ex. att användaren sitter bakom någon slags adressdöljare eller liknande, så egentligen vet du ju aldrig, såvida du inte tar reda på det manuellt så att säga.
Tack! Jag tänker på tex en räknare som Nedstat som loggar vilka som surfat till ens webb - man ser varifrån de kommer. Men egentligen är det ju bara ISP:n man ser eller som du säger ev- brandvägg. Det är väl egentligen samma sak som sker i loggen på IIS eller hur?
Alltså, om du nu vill ha reda på från vilken internetadress de kommer ifrån, så är det ju "referer" du är ute efter.
Ip-adressen är inte samma sak som referer.
Nej, det jag vill veta är vilket företag som surfar till min webbplats. Loggas detta på ngt sätt i webbservern?
Vad menar du med internetadress, referer?
Ett företag har kontaktat mig för en tjänst - prospect finder som bla visar vilka företag som surfat till min webb. Jag undar bara om detta egentligen loggas i IIS:en och deras tjänst är en "förfining" av denna logg. (Mao läsbart resultat)
Kan man säga. De går på IP-numret och kollar vem som äger det IP-numret. Dessutom har de massa undantag för att filtrera bort Telia, BBB o.s.v.
Referer är om kunden till exempel klickat på en länk för att komma till din webbplats. Då listas den siten som hade länken.
IP är den IP maskinen har som surfar till dig. Antingen är det klientens IP, eller så är det den proxy/firewall klienten använder för att kunna ta sig ut på Internet.