webForumDet fria alternativet

Skillnad på Pooled och Isolated

Webbservrar

4 svar · 254 visningar · startad av airwolf

Medlem sedan okt. 2003132 inlägg
Frågan#1

Exakt vad är det för skillnad på de olika valen i Application Protection i IIS 5?

Det finns ju:
Low (Process)
Medium (Pooled)
High (Isolated)

Och vilken ska man köra?

Jag testade att köra High (Isolated) men då slutade det att fungera med åäö i query string

Jag kör Win2k Server IIS 5, URLScan

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Low innebär att alla applikationers processer och exekveringar av t.ex. script och liknande körs i inetinfo.exe, alltså samma process som IIS. Det innebär att om en applikation skulle ställa till problem och crasha så drar den med sig hela IIS'en ner i fallet. Minst minneskrävande.

Medium innebär att applikationer körs i en annan process än IIS, men dock i samma process som alla andra applikationer på IIS'en som har Medium som Isolation Level. Alltså, om en crashar, så crashar alla på den nivån, men inte IIS eller andra processer, t.ex. High Isolated eller Low Isolated. Medium innebär även att exekveringen sker under COM, och processerna sker därför under DLLHost.exe.

High innebär att applikationen körs i sin egen process, i en egen instans av DLLHost.dll. Ingen annan applikation eller process eller IIS på maskinen kommer (eller ska iallafall) påverkas av ett allvarligt fel i applikationen. Detta alternativ kräver dock mer minne i anspråk. Detta är dock enbart ett problem om du har många applikationer på samma maskin.

Då var det som jag trodde, men varför slutar åäö att funka i query string:en ?

det ska väl inte spela nån roll i vilken säkerhet man kör

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag misstänker att det har med din URLScan att göra.

Får undersöka detta, tack för svaret

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)