muaddibMedlem sedan nov. 200421 inlägg hej jag har nyligen installerat apache och jag har fått den att fungera... nu till problemet jag har en router och om någon ansluter till adressen som jag har på mitt ip nummer så kommer man inte fram till min dator (htdocs i apache mappen) och det börjar bli lite irriterande.
Det jag vill göra är att på något sätt ge min webbserver ett tilldelat ip nummer som jag sedan länkar till genom min router.
t.ex jag ger apache ip nummer 192.168.0.132
sen i routern så aktiverar jag Virtual Server HTTP på port 80 och redirect ip 192.168.0.132 så kommer alla som går in på mitt ip till apache servern... går det på något sätt binda ett lokat ip med apache?
via configen kanske eller är detta något som jag bara drömmer om?
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Det är inte i apache du ska ändra i utan i din router. Det du ska göra är att i din router ställa in att all trafik på port 80 ska skickas till det ip som datorn som kör apache har (det lokala).
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Re: Apache Webserver
muaddib skrev:
Det jag vill göra är att på något sätt ge min webbserver ett tilldelat ip nummer som jag sedan länkar till genom min router.
t.ex jag ger apache ip nummer 192.168.0.132
Ge datorn du kör Apache på en fast ip-adress, dom flesta "bredbandsroutrar" delar ut ett visst antal ip-adresser dynamiskt, resten kan man använda som fasta ip-adresser. Ex. en D-Link DI-604 delar ut 192.168.0.100 - 192.168.0.199 dynamisk resten (192.168.0.2 - 192.168.0.99 och 192.168.0.200 - 192.168.0.254) kan man använda som fasta ip-adresser, använd ex. 192.168.0.10 på datorn som kör Apache.
muaddib skrev:
sen i routern så aktiverar jag Virtual Server HTTP på port 80 och redirect ip 192.168.0.132 så kommer alla som går in på mitt ip till apache servern... går det på något sätt binda ett lokat ip med apache?
Apache binder till datorns ip-adress (har datorn flera så binder den som standard till alla men man kan specificera en specifik om man vill).
muaddib skrev:
via configen kanske eller är detta något som jag bara drömmer om?
Ge datorn en fast ip-adress och definiera upp en virtuell server på port 80 i "bredbandsroutern" till den ip-adressen.
Tänk på att oftast kan man inte innifrån testa om man gjort rätt utan man får be någon kompis att testa som sitter utanför "bredbandsroutern".
muaddibMedlem sedan nov. 200421 inlägg jag vet att jag inte kan kolla själv... bortsett från att jag har bundit en *.no-ip.com adress till mitt ip så jag borde juh kolla själv via *.no-ip-com adressen eller?
Sen ochså när jag ska "aktivera" Virtual Server HTTP på port 80 och min dators IP så får jag fel meddelande och jag förstår inte varför jag har juh gjort det som stod här över...