webForumDet fria alternativet

IIS för Win2000

5 svar · 272 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej

Har sökt en sväng här på forumet, utan ngra relevanta resultat, kanske fel söktermer?

Jag skulle iaf. vilja veta var jag kan få tag på IIS (4.0?) till en Windows 2000 maskin.

Måste jag ha en skiva till denna, eller finns det att ta hem hos microsoft?

Har sökt i deras Update-Tjänst, men hittar inget.

Det jobbiga är att det här ska vara till mitt jobb, där vi har 2 maskiner med Win2000, men av ngn anledning fick vi itne behålla skivorna, är det inte lite konstigt, borde man inte få behälla skivorna i samband med att man köper licensen?

TackTack!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Klart man får behålla skivorna. Om inte annat kan du beställa ut en ny från Microsoft till självkostnadspris.

Du måste ha skivan för att kunna installera IIS:n.

Rikard skrev:

Klart man får behålla skivorna.

- Precis, därför tyckte jag att det var underligt när jag inte hittar skivan...

Rikard skrev:

Du måste ha skivan för att kunna installera IIS:n.

- Det var det jag misstänkte, jaja, får väl ta kontakt med han som fixat till maskinerna här.

Tack

GladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg

Visa licenserformer hör bara ihop med just den dator som du har köpt, alltså köper du en ny dator så får du inte installera OS:et på den nya datorn. Om det är en sådan licens så brukar man inte få någon skiva, utan det ligger en "restore-image" eller något på din disk.

I vilket fall som helst så suger den licensformen och man skall verkligen inte köpa denna licens.

- M

Hmm, okej.
Men är säker på att vi köpte en 1 - 5 licens (eller vad den kallas) för de burkar det finns installerat på är gamla som vi uppdaterat hårdvaran på.

Ska kolla med han som är ansvarig, får se hur det går ;)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vad jag vet har man alltid rätt att få mediet på antingen en s.k. recoverypartition eller kunna beställa en skiva. Samtidigt tycker jag det verkar konstigt om det är bundet till en specifik maskin. OEM-leverantörer kan låsa till antingen maskiner enbart levererade från dem, och kanske även modell. Men jag är lite tveksam till att det är bundet till en specifik maskin.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)