webForumDet fria alternativet

Framtidssäker server?

4 svar · 333 visningar · startad av Rod

RodMedlem sedan aug. 200246 inlägg

Hej,

Jag tänkte bygga mig en server med Linux på eftersom det är snabbast. Framförallt skall jag använda den för www (PHP-forum, sajter) etc. och ev. framtida applikationer på webben. Jag skall även ha e-mail på den.

Vi leker med att den har 100st besökare hela tiden. Vad behöver man för dator för att klara av det då? Jag är ute efter prestanda!

Jag skulle behöva hjälp med att sätta ihop ett paket. Jag har 3000kr, jag behöver allt förutom skärm!

Låda?
Moderkort? (Klara 100mbit -bra för framtiden)
Processor?
Minne (Gissar på 512mb? räcker bra?)
Hdd (80GB)
Grafikkort (Integrerat på moderkortet)

Går det få ihop något för max 3000kr? hehe..

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

3000 blir väldigt tajt. Det kanske går, men det blir ingen server som jag skulle vilja besöka iallafall. ;)

RodMedlem sedan aug. 200246 inlägg

Okej, jag kan lägga lite extra då! :) Har du erfarenhet inom området? Vad tycker du är okej hårdvara för mitt syfte?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

100 besökare som gör vad? ;) Om dom streamar video kanske det är lite svårt, men om det är att läsa statiska filer så borde det gå.. men 3000 är lite i minsta laget..

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Framtidssäker server?

Rod skrev:

Hej,
Jag tänkte bygga mig en server med Linux på eftersom det är snabbast. Framförallt skall jag använda den för www (PHP-forum, sajter) etc. och ev. framtida applikationer på webben. Jag skall även ha e-mail på den...

...

Går det få ihop något för max 3000kr? hehe..

Hej Rod,
jag tror att det blir väldigt svårt faktiskt. Naturligtvis, precis som en del redan har skrivit i tråden, hänger det på vad servern ska göra, men du skriver funktioner som PHP-forum, sajter och e-post.
webForum har ungefär 50-70 samtidiga användare. När det kördes på en PII Celeron 1GHz så gick processorn i taket stup i kvarten. Då var servern dessutom en "renodlad" forumserver. Mail kördes på en server bredvid. I dagsläget körs webForum på tre servrar. En webbserver, en databasserver och en server som ansvarar för e-post. Om servrar med motsvarande prestanda skulle köpas nytt får vi nog räkna med mellan 6.000-15.000 kr / styck.
Om jag är lite petig, och det är jag ofta ;), skulle jag inte klassa de datorer webForum körs på som servrar - snarare upphottade arbetsstationer. Orsaken till denna åsikt är att detta är ihopplock där vi har försökt titta på driftsäkerhet i varje enskild komponent. I en "riktig" server designas hela servern och samtliga serverns komponenter för att tillsammans leverera en driftsäker lösning med hjälp av redundans och hög kvalité. Problemet är att då börjar priserna vid c:a 20.000:- och det inkluderar varken minne eller hårddisk.

Så, vad kan du göra?
Jag skulle föreslå att du plockar ihop antingen en begagnad dator eller att du använder en du redan har som server. Börja där. Lär dig hur det fungerar om än en del kommer att gå lite segt i början.
När du känner att datorn inte räcker till längre, kan du uppgradera, antingen komponent för komponent eller genom att köpa helt nytt. Väx långsamt alltså. :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)