webForumDet fria alternativet

Linux eller Windows 2003 Server?

17 svar · 857 visningar · startad av Del Pero

Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg

Jag är på god väg att beställa en dedikerad server. Har nu lite problem med att bestämma vilket OS jag ska köra.

Sidan som ska köras drivs med PHP/MySQL samt använder Apaches mod_rewrite så PHP/MySQL/Apache är ett måste.

Vilket OS är att föredra, Linux eller Win 2003 server? Jag har en viss erfarenhet av Winservrar tidigare men har aldrig använt Linux. Så från det perspektivet kanske jag borde välja Windows men jag är heller inte främmande till att lära mig något nytt.

Vilket val skulle ni gjort, vilka är fördelarna/nackdelarna med min konfiguration på respektive OS? Allmänna råd och tips är också välkomna.

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Jag skulle välja att köra det på Linux. Inte av några plattformsaversionsskäl, utan för att alla produkterna primärt utvecklats för *nix i allmänhet, och på senare tid Linux i synnerhet. Prestandan kommer sannolikt att bli bättre. Det vore dock intressant att se lite benchmarks. IIS6:an är ju himskans snabb, men den kunde du inte använda, eftersom du behövde mod_rewrite.

Däremot bör det inte innebära några direkta problem att köra under Windows, så om känner att du är mer hemma på Windows så kan det ändå vara ett alternativ. På köpet får du ju ASP- och .NET-stöd, om det skulle behövas.

Ska servern hostas av ett hotell eller ska du ha den hemmavid? Vilken typ av access får du mot servern?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Är där nån form av kostnadsfråga?
För en linux server borde väl vara billigare?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

En intressefråga; vad exakt är mod_rewrite och varför funkar det inte på Windows-plattform?

RED. Aha, det är en Apache-specifik funktion. I see. Men fortfarande, exakt vad gör den?

Tack för alla (nåja) svar!

[OT]
OveRRidE, här är en bra artikel :)
[/OT]

emission skrev:

På köpet får du ju ASP- och .NET-stöd, om det skulle behövas.

Det är en bra poäng, det hade jag inte tänkt på. I nuläget känns det inte så aktuellt dock.

emission skrev:

Ska servern hostas av ett hotell eller ska du ha den hemmavid? Vilken typ av access får du mot servern?

Det handlar om en av Aleborg Solutions lösningar. Dvs full tillgång via internet, men ingen fysisk åtkomst (om jag inte lyckas få en bra deal ;)).

Jymdis skrev:

Är där nån form av kostnadsfråga?
För en linux server borde väl vara billigare?

Priset som Aleborg ger är samma för Linux som Win 2003.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Då tycker jag personligen det är bättre att köra på Windows 2003 lösningen. Du kan göra det mesta på Windows 2003 som du kan på linux, men inte tvärtom.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Installera linux hemma på en dator och "lek" lite med det, installera Apache osv och se hur det känns. Om du sedan tycker att det verkar vara roligt och något som du kommer att kunna läradig så kör på Linux, annars tar du Windows.

/Viktor

Viktor skrev:

Installera linux hemma på en dator och "lek" lite med det, installera Apache osv och se hur det känns. Om du sedan tycker att det verkar vara roligt och något som du kommer att kunna läradig så kör på Linux, annars tar du Windows.

Det är ingen dum idé men tyvärr finns det inte tid för det. Jag behöver beställa servern inom två veckor (helst denna vecka).

Hursomhelst kommer jag nog prova att köra igång en Linuxserver här hemma och leka lite, men det kan inte hjälpa mig i nuläget.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Har du inte tid att lära dig, ska du självklart fortsätta med de system du har kunskap i. Apache, MySQL samt PHP kan absolut köras på en Windows-burk utan problem. Att köra med ett GNU/Linux är däremot det mest beprövade med dessa open-source-produkter, och egentligen tar det inte så väldans lång tid att komma igång med det.

Jag passade också på att ta bort lite nonsens-svar i tråden (Se §4). Snälla, håll er till diskussionerna och på en konstruktiv nivå.

Om vi leker med tanken att jag väljer att köra på Windows har det då något betydelse vilket version (1.3.x eller 2.x) av Apache jag ska köra på?
Vilken är mest stabil att köra i min miljö på Windows?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

PHP har varit lite flingingt på Apache 2.x, men det bör nog funka nuförtiden. Om det inte är något überspecial i mod_rewrite som du behöver, så finns motsvarande funktioner att skaffa till IIS, i form av s.k ISAPI-filter. Jag har aldrig provat dessa med IIS6, men i IIS5 fungerar det bra. Fördelen bilr att du kan köra IIS i stället för Apache. Inte för att det är något fel med Apache, tvärtom (med eftertryck!), men om du senare vill köra ASP eller ASP.NET, så blir det liksom smidigare....

I en strikt PHP/MySQL-miljö kör jag dock, som tidigare sagt, helst Linux (eller likn.) .

Jag, som emission, kör också helst GNU/Linux när det gäller PHP, MySQL och Apache. Vill du vara riktigt lat och jäklig kan du installera dessa under installationen av en Linux-dist, så sköter det sig i stort sett av sig självt sen. Ett litet tips bara, om du nu vill testa GNU/Linux. :)

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Eftersom mina andra inlägg togs bort så skriver jag väl ett nytt.

Jag anser att du bör välja Win 2003 server.

Eftersom jag anser att det e bättre än Linux.
Sen så hade du ju erfarenhet av Winservrar sen tidigare och det e ju bara ett plus, Eftersom du då lätt kan komma igång utan att behöva lära dig något nytt...

CoperMedlem sedan mars 2002554 inlägg

I ditt fall så värkar de ju inte som de spelar någon större roll om vad du väljer men själv hade jag nog kör de på ett linux system, med det kan ju beror på att de är de ända jag kör nu förtiden och de ända jag vet hur man installerar dessa sakerna ordentligt.

nicclasMedlem sedan feb. 20001 050 inlägg

On-topic:

Jag hade valt en Linux-server, beroende på att det troligen passar bättre för sånt som du tänkte använda den till och då jag har viss erfarenhet av dessa.

Utan tidigare Linux-erfarenhet bör Du nog satsa på Windows. Linux är lite struligt att hantera/uppdatera (bl.a. kernel-uppdateringar är "riskfyllda") speciellt om man endast kan komma åt datorn på distans (med SSH, och utan grafiskt gränssnitt, som är det "vanliga"). Kör du Windows finns mycket mer automatiserat, och du kan administrara datorn via det vanliga grafiska gränssnittet (med VPN).

nicclas, tack för dina synpunkter. Väl värda att tänka på. Jag ska ta en diskussion med Aleborg också för att höra hans synpunkter.

Vore inte fel med fler synpunkter dock, keep 'em coming. :)

Dåså har jag igen raderat meddelanden som inte tillför diskussionen någonting. Har ni åsikter mot mina redigeringar är ni välkomna att kontakta mig eller forumledarna så får ni svar. Håll er till diskussionerna!

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag tycker du ska välja Linux! Varför? För att jag sköter Aleborgs linuxservrar ;) Skämt åsido.
Linux är som sagt lite struligt att komma in i om man inte kan ett skvatt. För ditt ändamål passar en linuxserver alldeles utmärkt, men du behöver ju skaffa dej en del kunskap om du inte är van med *nix-system. Är du nyfiken och vill lära dej något nytt tycker jag du ska ta chansen men om du inte har tid eller lust så ska du givetvis välja Windows där du redan har tillräckliga kunskaper.

259 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
127 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)