gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg Hejsan.
Jag har lagt upp en webbserver på en gammal dator jag har.
Jag har installerat windows 2000 pro och IIS 5.0 på den. Jag har även lagt upp en FTPserver för att kunna ladda upp filer till webbservern.
Mellan nätverket, där servern står, och modemet sitter det en router/switch/gateway/brandvägg, vad man nu kallar det. Det är en 3Com.
Jag vill försöka övertala min kära mor att lägga upp hennes hemsida på min server istället för att ha den på telias konton eftersom dom inte stöder så många språk, och för att vi ska kunna använda en egen domän på ett lätt sätt.
Det som gör att hon inte vill lägga upp sin sida på servern är att hon inte litar på säkerheten.
Hur vet jag om det är säkert? Servern ligger ju inte blottad direkt mot internet. Men hur säker är min 3Com router/dateway....?
Finns det något mer man kan göra för säkerheten? Finns det nån mjukvara man kan installera som skyddar extra?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Det jag skulle oroa mig för är uptimen men visst...
Angående säkerhet kan du väl använda IIS lockdown tool.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Om din mammas sida har många besökare så är kanske inte Windows 2000 Pro det bästa alternativet, den stöder nämligen bara 10 samtidiga anslutningar.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Hehe det såg jag inte ens att det var, utgick ifrån att det var server version.
Känns lite som, tänk om, tänk rätt.
fredrik1Medlem sedan aug. 2002207 inlägg Installera Debian+ senaste apachen så har du en stabil och säker server.
:moose
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
fredrik1 skrev:
Installera Debian+ senaste apachen så har du en stabil och säker server.
Det där räknas som en nonsenssvar och finns klart och tydligt beskrivet i reglerna som tillsatts för att få slut på nonsensinlägg i fackforumen.
Trådskaparen frågade om säkerhet på Windows 2000, inte i ett Linuxoperativ, oavsett vilken dist det handlar om.
Jag låter inlägget vara kvar som statuerande exempel.
MVH
OveRRidE
moderator, webForum
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Vidare; greggan; Är det en företagshemsida det handlar om? Isåfall skulle jag verkligen inte lägga det på en Windows2000pro, av anledningen som finns skrivet i nåt inlägg ovan.
Dessutom; står den här servern uppe dygnet runt? Eller stängs den av, t.ex. när du inte är vid datorn?
Skaffa ett professionellt webbhotell istället. Det tjänar både du, din mamma och eventuella arga andra personer som blir spammade av din infekterade server.
fredrik1Medlem sedan aug. 2002207 inlägg Oj då, ursäkta.
Ville bara tipsa om alternativ.
gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg jag skulle gärna köra windows 2000 server, men datorn är så seg att den knappt klarar server. 2000 känns lite snabbare. Sidan är inte besökt speciellt ofta. Det är mest en kul grej att lägga upp på sin egen server.
Vill dock fortfarande att den ska vara någorlunda säker så att ingen kan gå in smitta den på något sätt.
Tänkte mer om man kunde få tips på att förbättra det jag har istället för att göra nåt nytt. Skulle ha fixat typ 2003 server om jag hade haft en snabbare burk, men det har jag inte. Tänkte om ni kunde rekomendera att man blockade vissa portar kanske eller installera nån mjukvara?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg greggan:
efter 10 besökare till hemsidan kommer du få ett felmeddelande och kommer därefter behöva starta om hemsidan.
da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg okej, men nu har jag ju fått 100-tals rekommendationer som säger att jag ska använda win 2k server istället för pro.... är server så pass mycket mer kraftigt än pro att min server kommer bli segare eller kommer det gå ändå?
servern är en 266 mhz
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Som sagt, 10 anslutningar sen kommer du få starta om datorn.
Angående hårdvarukrav så är väl w2k server lite mer krävande än vad w2k pro är, men i vilket fall som helst hade jag nog inte kört det på 266 mhz även om det definitivt går.
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Starta om är väl lite att ta i? När det blir 10 anslutningar tillåts inga fler och sedan när det blir "slots" fria så kan en ny besökare ta dessa. Eller är jag ute och cyklar? :P
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Är du hundra på det?
Jag tror man måste starta om faktiskt. Fast jag är inte säker.
gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg hur som helst, om problemet inte uppstår med win 2k server och min burk klarar server så kör jag på det istället, jag betvivlar att jag ska ha fler än 10 sammtida användare men det är lika bra. dessutom är det inte så viktigt om sidan är seg, jag gör det mest för skoj och tycker inte att det är värt att betala för webbhotell då.
jag tycker iofs att det låter konstigt att man skulle behöva starta om den om man har 10 användare. eftersom det skulle ju betydda att det blir en mindre "slot" varje gång en användare går in och fortfarande är en mindre när användaren går ut. det betyder ju att jag bara skulle kunna gå in på den 10 ggr innan jag måste starta om den. och så är det ju inte.
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg
Jymdis skrev:
Är du hundra på det?
Jag tror man måste starta om faktiskt. Fast jag är inte säker.
Inte 100% men efter timeout borde anslutningarna bli lediga att använda igen.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Mm, jag kolla upp det, du har rätt :)
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Trådskaparen frågade om säkerhet på Windows 2000, inte i ett Linuxoperativ, oavsett vilken dist det handlar om.
Tolkar det i.o.f.s. som att frågan gäller "säker webbserver", precis som rubriken antyder. Vad är det som är så himla hemskt med att rekommendera ett annat OS då? :)
Med tanke på hårdvaran så hade nog jag, vis av erfarenhet av att köra Windows Server på klen hårdvara, också rekommenderat ett annat OS i detta fall (är väl säkrast att jag inte nämner vilket). Men om det blir säkrare då vette katten. Säkrast blir det troligen med det OS man har kunskaperna att säkra upp.