webForumDet fria alternativet

Webserver, kapacitet?

2 svar · 345 visningar · startad av Bjuufaren

BjuufarenMedlem sedan okt. 2003108 inlägg

Hej,

Jag tittar lite efter en dedicerad webserver, och undrar hur mycket "kapacitet" en Celeron 2.x GHz med 256 Mb RAM-minne egentligen har?

Det vill säga, hur många samtida besökare klarar man av om man på servern har ett par webbplatser med ett antal genomsnittliga PHP-sidor och en del MySQL-frågor på varje sida?

Inser att det är svårt att ge ett definitivt svar, men handlar det till till exempel om 100 snarare än 1000 besökare?

Edit: Kanske ska tillägga att det är tänkt att köra Linux eller FreeBSD på servern.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Nu vågar jag ju inte riktigt svara på hur mySQL 'skalar' eller hanterar minne, men jag tycker att 256 MB RAM låter lite väl undertaget för 1000 användare. Linux är ju känt för att snurra bra på gamla maskiner, visserligen lite beroende på dist, men när det börjar handla om webbtjänster, då kan det blir lite segt kan jag tänka mig.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jag tycker 256MB låter lite, minne är billigt idag så varför inte stoppa i så du har 512MB eller 1GB?

En linux (eller *BSD) maskin utan X igång kräver inte mycket minne, däremot trivs alltid databaser ju mera minne den får tillgång till.

Iofs du kan ju börja med 256MB och märker du att det går trögt så kan man alltid stoppa i mera minne.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)