"I Windows XP Home Edition ingår inte någon version (1.0, 2.0, 4.0) av Microsoft Personal Web Server (PWS) eller stöd för denna. " Hur ska jag då göra om jag trots detta vill driva en webserver utan att använda Apache i home edition... ?
va fan microsoft?
8 svar · 1 337 visningar · startad av caze
Du får använda dig en annan webbserver än PWS/IIS eller uppgradera. Så enkelt, HE är inte gjort för att vara någon webbserver...
Qimen skrev:
Du får använda dig en annan webbserver än PWS/IIS eller uppgradera. Så enkelt, HE är inte gjort för att vara någon webbserver...
Precis, därför undrar jag om någon har något tips på något annat webserver program som jag kan använda mig uttav som fungerar i Home Edition...
Tror att du kan hitta lite information om hur du installerar IIS 5 på XP Home i IIS forumet.
Världens hack, men ska gå tydligen...
Du kan tweaka in IIS under XP Home, men det är inget som många rekommenderar. Sök lite i IIS, PWS-forumet så får du träffar på detta ämne.
Flyttas från Windows.
IIS på Windows XP Home Edition
Har precis översatt en guide jag hittade på nätet förra året.
Jag har testat den och den fungerar bra.
1. Du behöver installations CDn till Windows XP Home Edition och Windows 2000 Professionell eller Server.
(Windows XP Professionell skivan går inte att använda till detta)
2. Om du inte har två CD Rom spelare så kopiera över mappen I386 på Windows Home Edition skivan till hårddisken.
3. I mappen I386 på Windows Home Edition skivan finns det en fil som heter IMS.CAB. Packa upp den filen med t.ex. WinRar till en mapp på hårddisken.
4. Öppna filen C:\Windows\Inf\Sysoc.inf med Anteckningar.
(Du måste välja att visa alla dolda filer och mappar för att hitta den)
5. I avdelningen [COMPONENTS] finns den här raden:
iis=iis.dll,OcEntry,iis.inf,hide,7
Ändra den raden till: iis=iis2.dll,OcEntry,iis2.inf,,7
(Kom ihåg att ändra namnet på iis.dll till iis2.dll och iis.inf till iis2.inf och ta bort ordet hide. Det är så här man går förbi skyddet i Windows XP Home Edition)
6. Kopiera filerna iis.dl_ och iis.in_ från I386 mappen på Windows 2000 Professionell eller Server skivan till hårddisken.
Öppna ett DOS fönster (Start>Kör>cmd). Navigera till mappen där du kopierade filerna till och skriv:
EXPAND IIS.DL_ IIS2.DLL (ENTER)
EXPAND IIS.IN_ IIS2.INF (ENTER)
Två nya filer skapas, iis2.dll och iis2.inf.
7. Kopiera filen iis2.dll till C:\Windows\System32\Setup och iis2.inf till C:\Windows\Inf
8. Öppna Kontrollpanelen. Välj Lägg till eller ta bort program, klicka på Lägg till/ta bort Windowskomponenter. Bocka för Internet Information Services (IIS) och klicka på Nästa.
9. Installationen av IIS börjar nu. Under installationsförloppet så kommer systemet att fråga efter ett antal filer. Peka till I386 mapparna för antingen Windows Home Edition eller Windows 2000 Professionell/Server. Eventuellt så kommer systemet även att fråga efter filen EXCH_adsiisex.dll som du packade upp från IMS.CAB i steg 3. När installationen är klar, starta om datorn.
10. Öppna Kontrollpanelen. Växla till klassiskt utseende om det inte redan är gjort.
Öppna Administrationsverktyg. Öppna Internet-tjänsthanteraren.
Expandera menyn till vänster och högerklicka på Standardwebbplats.
Välj Egenskaper och klicka på fliken Katalogsäkerhet.
Klicka på Redigera knappen vid Anonym åtkomst och verifieringskontroll.
Ta bort bocken vid Anonym åtkomst. Klicka på OK och stäng alla fönster som har öppnats.
11. Öppna Internet Explorer och skriv in adressen http://localhost
Om allt fungerar så ska startsidan för servern öppnas.
Man kan skriva in sitt datornamn istället för localhost. Datornamnet står vid Kontrollpanelen>System>Fliken Datornamn och under Fullständigt datornamn.