webForumDet fria alternativet

Hur ställer man in SMTP i iis

Webbservrar

2 svar · 308 visningar · startad av robo63

Medlem sedan nov. 20032 inlägg
Frågan#1

Hur ställer man in SMTP i iis. Kör server 2000, mailen kommer inte fram. Jag har telia och har pratat med dom så det ska fungera,
Dom ger ingen support på iis.
Men hur jag har iallafall inte fått det att fungera
har provat det mesta nu.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Får man fråga vad du har för abonnemang hos telia som gör att du får hantera egen utgående post?

Medlem sedan aug. 2003480 inlägg

Enligt detta ska det väl vara möjligt??? Håller på med samma sak här så det vore kanon om det finns svar på det :)
Inkommande e-post påverkas inte alls av blockeringen. Om du har en egen e-postserver eller skickar e-post via en extern leverantör enligt ovan måste du skicka den utgående e-posten via Telias e-posttjänst och ange inställningen till smtprelay1.telia.com (läs mer nedan).

Vad behöver jag göra?
För att kunna skicka e-post efter den 15 mars 2004 måste du alltid skicka din e-post via Telias e-posttjänst. De enda undantagen är webbaserad e-post via till exempel Hotmail, eller så kallad VPN-baserad e-post. Det finns två vägar för att skicka e-post via Telias e-postplattform (smtp-servrar).

Standardinställning för konton från Telia
Smtp-server: mail1.telia.com (precis som tidigare)
Denna inställning gäller dig som skickar e-post och använder adresser som är knutna till dina e-post_konton hos Telia.

Ny inställning - för dig som påverkas
Smtp-server: smtprelay1.telia.com
Denna inställning gäller för dig som skickar e-post med en avsändaradress som inte är knuten till ett e-postkonto hos Telia ( till exempel dittnamn@aol.com eller dittnamn@home.se). Inställningen gäller även dig som har en egen e-postserver.
Är Telia ensamma om att blockera port 25?
Nej, ett flertal andra internetoperatörer har redan blockerat port 25 för utgående e-post, och fler kommer att följa efter. Vi ser detta som en av flera nödvändiga åtgärder vi måste vidta för att skydda våra kunder och hålla internet rent från spam och virus.

Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta oss på 90 200 (privatkunder) eller 90 400 (företagskunder).

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)