webForumDet fria alternativet

Vilken Apache ska jag välja ?

Webbservrar

3 svar · 278 visningar · startad av Matte

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg
Frågan#1

Kör sedan ett antal år Apache 1.3.24 på min utvecklingsserver, och tycker det börjar bli dags att uppdatera.

Ska ha webbservern för test av mina PHP-skript lokalt, och kör idag Window XP. PHP körs som modul

Vilken Apache-version ska jag välja / är lämpligast ?

Vad är fördelarna/nackdelarna med 2.0.49 gentemot 1.3.29 ?

Medlem sedan juli 200352 inlägg

2.0.x börjar bli mer eller mindre standard idag. Fler och fler byter även om det går lite trögt. php.net rekommenderar inte 2.0.x till skarp drift i kombination med PHP men jag vet ingen som haft problem med 2.0.x och PHP än..

Nackdelen med 2.0.x är framför allt att många moduler saknas. Bandbreddsbegränsning mm saknas fortfaranade i 2.0.x.

Sen har jag en stilla undran om varför du inte använder IIS när du kör XP? PHP fungerar utmärkt under IIS.

Medlem sedan aug. 20002 975 inlägg

fourt skrev:

Sen har jag en stilla undran om varför du inte använder IIS när du kör XP? PHP fungerar utmärkt under IIS.

Har som sagt servern endast för att testa skript lokalt. Jobbar inte med det, har det för skoj skull, och tjänar inga pengar på det.

Anledningarna är flera.

1. De flesta skript jag bygger körs på servrar med Apache. Vill därför kunna testa de Apache funktioner som styr PHP.
Alternativet hade snarare varit att sätta upp en Linux-maskin för att köra Apache på.

2. Jag kör XP Home Edition. Som jag ser det idag skulle jag inte besparat mig de pengarna, utan kunnat köra IIS på en separat port, och kunnat testa mina skript både på IIS och Apache.
Som det är nu kan jag inte överhuvudtaget köra IIS, men hade ändå kört Apache om jag så kunnat.

Det finns med andra ord inga speciella anledningar till att välja Apache 2 före Apache 1 för att ha som testserver för PHP-skript.

Medlem sedan juli 200352 inlägg

Matte skrev:

Det finns med andra ord inga speciella anledningar till att välja Apache 2 före Apache 1 för att ha som testserver för PHP-skript.

Inte som jag ser det. Mest en smaksak.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)