webForumDet fria alternativet

Host headers

17 svar · 354 visningar · startad av nedde

neddeMedlem sedan nov. 2003187 inlägg

Nu har jag läst allt jag hittat här om host headers men får
det ändå inte att funka :(

Jag har skapat en del virtuella siter och dom pekar mot
olika mappar. Nu är det så att jag har namecheap som
hostar mitt domän. Saken är den att där kan man välja
att dom subdomän som inte existerar ska den "redirecta"
till en annan sida. Jag har dynamisk ip och har en klient
som hela tiden uppdaterar när den ändras. Hursomhelst,
har lagt in test.mindomän.com och hänvisar till en mapp.
När jag sen går in på test.mindomän.com så kommer
inte sidan fram. Vad är det jag behöver fixa för att få
allt detta att fungera? Skulle vara otroligt tacksam om någon
visade mig steg för steg där jag kan ha gjort fel och vad
jag nu behöver göra för att ordna upp detta.

Hmm ingen som kunde besvara..? :)

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Har du själv en router/brandvägg som kan ställa till det för bara dig? funkar det för alla andra som besöker sidan utanför ditt nätverk?

som sagt, har ingen router eller liknande, har bredbandsbolaget
och dynamisk ip, använder en klient som uppdaterar min ip till
domänet. Har direkt uppkoppling mot internet via jacket.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Testar du från en maskin i samma nät eller utifrån?
Har du någon dns som är korrekt konfigurerad?

jag testar från en maskin i samma nät ja, har en hub som är kopplad. har ingen dns konfigurerad på servern, då jag har dynamisk ip. Hur ska jag isf ordna upp med det?

Om du provar inom samma nät så måste du ställa in din dns så att du hamnar rätt. Från utsidan så kanske det fungerar som det skall redan. ge oss en adress som du vill kontrollera så kan vi kolla om det fungerar som du har tänkt det.

Hmm får ta å kika. http://test.nedde.com

Det verkar inte fungera nej. Dessutom har du någon redirect om man går in på normalt sätt med www först.
Vad är det för funktion du använder hos Namecheap som skall sköta det där med transport till en speciell sida om en sub inte finns? Det måste vara något som jag har missat.

kör man utan www så redirectar den till rooten på webservern, den har inte I_usr rättigheter till att läsa, så www redirectar tilll nedde.com/nedde där iuser har rättigheter. det är just detta jag vill fixa till, så att dom andra användarna jag har på servern ska ha fulla rättigheter till sina mappar och slippa köra enskilt för varje mapp. så att själva rooten pekar mot min webbsida och resten av användarna ska ha sina webbplatser, just nu ligger alla på en å samma webbplats.

Det låter lite som att du skulle behöva kolla över hela IIS:en tycker jag.
Kör du med 2000-server eller 2003-server?

Kör win 2000 server.

Titta över det hela från början och sätt upp det korrekt så tror jag att det fungerar som det skall till slut.
Du kan göra det utan att behöva ta bort det du har idag. Det är bara en fördel om du gör det parallellt med befintlig konfiguration för då eliminerar du risken att någon försöker surfa via ip-nummer.

det jag är osäker på är att man kan ju välja på namecheap att adresser som inte existerar., att den ska redirecta till nåt annat.
t. ex så kan man ha en sub där som är *.nedde.com och då kan man ställa in att den ska gå till en specifik sida. Nu tog jag bort detta wildcard och då funkar det inte att komma in på nån sida. Om jag lägger till det så kommer man till t.ex nedde.com/offline. Kan det vara det som är problemet.. ska jag lägga in detta wildcard igen och redirecta det till någon specifik adress?

Var hittar du den inställningen hos Namecheap?

under "modify host setttings" man kan välja att ha sub domän där. och då har man även möjlighet att redirecta alla användare som skriver in en subdomän som inte existerar till domänet att skickas till en speciell sida, t.ex för att tala om att det subdomänet inte finns.

Okej, det var mer än jag visste iofs men har du läst att den funktionen finns så gör den säkert det. ;)

Nåväl, det låter ändå som att du skulle behöva kolla över dina inställningar för hela webbservern för att få ordning på det från början så att dina siter har varsin site istället för mappar som jag tolkar att du har det idag.

mmm du har iaf föstått mig rätt. får ta och kolla upp iaf. tack för hjälpen.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)