webForumDet fria alternativet

Fatter ingenting? Vad kan ha hänt? (Server problem)

Webbservrar

7 svar · 245 visningar · startad av forum

Medlem sedan apr. 2003100 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en webb server installerad på en dator med winME.
Servern finns i ett LAN med en bredbands router, routerns WAN adress är publik.
Jag har port forwardat port 80 till datorn med servern.
Det har fungerat förut, eftersom jag, och många andra kunnat nå servern utifrån.

Men nu! Helt plötsligt, funkar ingenting. Jag kommer inte åt den, och jag har inte ändrat på någonting sedan den senast fungerade.

WinME är ju inte det stabilaste. Kan det vara systemet som dummar sig, eller är det något rent nätverks tekniskt problem?

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Låter du routern dela ut adresser med hjälp av DHCP? I så fall kan det vara så att datorn med webbservern har fått en ny adress vilket innebär att den portforwarding du ställt in slutat fungera.

Nej, det är fasta ip adresser i LANET, har dessutom dubbelcheckat routern för att se om det stämmer, och det gjorde det.

Medlem sedan juli 200352 inlägg

det är inte såatt din ISP tilldelat dig ett nytt IP-nummer? och du o dina kompisar fortsätter surfa till det gamla?

Jo, så är det. Jag får olika IP adresser. Men jag har registerat mig för ett konto hos noip.com. Har också laddat ner deras DUC (program som uppdaterar ip på host namnet som jag registrerat)

Servern tycks gå att surfa till när jag sitter vid datorn och arbetar.
Men när jag inte är där, tycks den gå 'ner' efter ett par timmar.

Men jag vet att datorn inte hänger sig, eftersom jag fortfarande kan använda den när jag koimmer tillbaka, jag har dock inte kollat om det är själva servern som hänger sig eller något annat program.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Du har inte aktiverat något viloläge eller liknande då? Så att den får för sig att sova en stund efter viss tids inaktivitet.

Nej, allt sådant har jag stängt av, Konstigt det här.
Vid närmare undersökning så tror jag att något händer med datorn, vad vet jag inte. :l

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

När servern går ner för dina besökare, kan du då komma åt den via en annan dator i ditt lokala nätverk?

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)