Har testat några olika varianter med storyboards, en sida där folk skall kunna skriva ner sina memoarer och så..., det är ju enkelt fixat med typ ett forum eller gästbok men vill ha i toppen på sidan så medlemmarna kan välja te.x Lisas story och då öppnas den direkt. Ja ni hajjar säkert...... så alla inmatade storeies finns som länkar på toppen och då skall dom öppnas i botten på sidan. hur gör vi det nudå?
storyboard
5 svar · 217 visningar · startad av Kitty
Jag skulle göra något liknande som det här...
<?
// if satsen börjar
if($_GET['s'] == '') {
// loopar ut alla poster
$SQL = mysql_query("SELECT * FROM tabell") or die (mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($SQL)) {
echo "<a href=\"länk_till_botten.php?s=singel&id=$row[id]\">$row[namn]</a>";
// Slut på loopen
}
// else --> här kommer de individuella inlägget upp
} elseif($_GET['s'] == 'singel') {
// hämtar den enskilda memoaren
$SQL = mysql_query("SELECT * FROM tabell where id = $_GET[id]") or die (mysql_error());
$row = mysql_fetch_array($SQL);
echo $row['memoar'];
// slut på ifsatsen
}
?>
Okey, den kopplar jag bara ihop med ett forum typ?
Mja, beror ju lite på vad du menar, jag har gjort det där med följande tabellkonstruktur:
[b]Tabellnamn:[/b]
tabell
[b]Kolumner:[/b]
id - int
namn - varchar
memoar - longtext
Vet inte riktigt hur du ville ha det? I ett forum eller bredvid ett forum eller hur menar du?
När man dyker in på storyborden skall det va "tomt" under alla rubrikerna med storys... sedan då man väljer en story så plockas en story ut och kanske visas i en <iframe>, dålig idé?
Aha, då förstår jag :)
<?
// loopar ut alla poster
$SQL = mysql_query("SELECT * FROM tabell") or die (mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($SQL)) {
echo "<a href=\"länk_till_botten.php?s=singel&id=$row[id]\" target=\"frame_namnet\">$row[namn]</a>";
// Slut på loopen
}
Den koden lägger du högst upp på sidan.
// hämtar den enskilda memoaren
$SQL = mysql_query("SELECT * FROM tabell where id = $_GET[id]") or die (mysql_error());
$row = mysql_fetch_array($SQL);
echo $row['memoar'];
?>
Och den här i iframe:en.