webForumDet fria alternativet

Autoresponder

10 svar · 459 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg

Tjo

Eftersom det här är mitt favoritforum, så vill jag ställa frågan här.

Jag har ett problem, som jag vill veta, hur det ska lösas, jscript, cgi, annat?

* Jag har formulär, dit man skriver namn o email. När man klickar på skicka, så får man hem ett mail i form av:

"Hej <namn>"
+ innehåll (text, bilder etc) ur en HTML fil

Det sistnämnda är, att en html-fil ska läsas och bli resten av mailet.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Visst går det, men det bör göras på serversidan så frågan är vad du har tillgång att köra på din server? (ASP, PHP, Perl, etc)

Har CGI, tror jag.

Är inte CGI lättare än PHP? Alltså för en som inte kan något av dem.

Jag föreställer mig att CGI är lätt för en nybörjare, eftersom man bara lägger ut CGI-skriptet och anropar det. Och så föreställer jag mig att PHP är svårare, eftersom man måste pilla en hel del.

Eller?

Jag bifogar en ZIP fil med ett gammalt gratis CGI-skript. Den/de som gjorde den håller på med annat nu och kan inte hjälpa mig, jag tror jag fick det inte att funka pga att koden/programmet för att maila mailet.

https://www.3d.stenebyskolan.se/haider/autoresponder.zip

haider skrev:

Är inte CGI lättare än PHP? Alltså för en som inte kan något av dem.

Jag föreställer mig att CGI är lätt för en nybörjare, eftersom man bara lägger ut CGI-skriptet och anropar det. Och så föreställer jag mig att PHP är svårare, eftersom man måste pilla en hel del.

Det beror på vem du frågar. Frågar du en php-programmerare kommer han/hon att säga att det finns inget enklare än PHP att börja med. CGI som du säger är ett interface (som I'et står för) och alltså inte ett program- eller scriptspråk. Ditt CGI-script är skrivet i Perl. Även fast jag är en gammal perl-fantast så tror jag faktiskt att php går snabbare att slänga ihop ett mail-script i om man inte vet vad webservern har för perl-moduler eller mailer installerad.

Jag kan flytta tråden till ena eller andra forumet beroende på vad du vill köra.

Okej, jag är nu mer övertygad.

MEN, är php lätt för mig att installera när jag väl fått hjälp med "koden"/"scriptet" eller vad de kallas i php-sammanhanget?

Vi provar på PHP-forumet.

OKej, tack

Hoppas nån kan hjälpa mig här. Om något är oklart, så meddela mig.

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg

Detta kanske fungerar..

<?

$filename = "mail_tpl.txt"; // Filen med mail-mallen

$fp = fopen($filename,"r");
	$content = fread($fp,filesize($filename));
	fclose($fp);

$content = str_replace("%name%",htmlentities($_POST['name']),$content);

$sent = @mail(	$_POST['mail'],	// E-mail
			"Autorespond",	// Ämne
			$content,	// Text
			"MIME-Version: 1.0\r\n" .
			"Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n" .
			"From: \"Namn\" <email@something.com> \r\n" .
			"Reply-To: [email]email@something.com[/email] \r\n" .
			"X-Mailer: PHP/" . phpversion() . "\r\n");

if($sent)
	{
		Header("Location: mailet_har_skickats.htm");
	}
	else
	{
		Header("Location: mailet_skickades_inte.htm");
	}

?>

mail_tpl.txt skall sen innehålla brevet (html koden) som skall skickas. Om du skriver %name% i mallen så kommer det att bytas ut mot det namn användaren skrev in i formuläret.

Tack

Ska man så att säga skapa en fil, som ex. heter form.php och hänvisa till den med <form action="form.php">?

Dessutom, hur ska formuläret se ut för att skicka iväg ett autosvar?

Så här ser mitt formulär ut för närvarande:

<form>
<input name="checkbox1" type="checkbox" class="chekbox" id="checkbox1"> Nyhetsbrev<br>

<input name="checkbox2" type="checkbox" class="chekbox" id="checkbox2" value="checkbox"> Elektroniskt reklambrev<br>

Namn:
<input name="Namn" type="text" class="menu" id="Namn" style="width: 110px" size="20">

Mailadress:
<input name="Email" type="text" class="menu" id="Email" style="width: 110px" size="20">

<input name="Submit" type="submit" class="knapp" value="Beställ">
</form>

Hur anpassar jag php-koden (kan man säga php-skript eller är det fel uttryck?) för att

1. Den ska kunna utläsa namn och email-adress ur formuläret
2. Utläsa antalet ikryssade rutor, och skicka rätt mail beroende på vilken/vilka rutor som är ikryssade?

Sen en sista fråga, sökvägar fungerar väl som vanligt i PHP, ex. sökvägen till hmtl-filen som ska mailas?

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg

Du får förklara lite bättre. Ska det skickas olika mail beroende om checkbox1 är ikryssad, checkbox2 är ikryssad, om båda checkboxarna är ikryssade eller om ingen är ikryssad?

Ja, precis

Om ingen checkbox är ikryssad, så får det komma nån varning, antingen genom javascript, eller kanske nåt annat förslag

Om jag fortfarande är oklar, vänligen meddela mig.
Tack så länge

Genererad på 495 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb