webForumDet fria alternativet

Styra Cron via PHP form

9 svar · 335 visningar · startad av Fuel

FuelMedlem sedan okt. 20001 325 inlägg

Skulle man kunna via en php sida .. kanske via ett formulär styra när ett cronjob ska utföras ???

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

Det borde ju går, via CPanel kan man ju lägga till crons. Hur de har gjort vet jag dock inte. ¨

Okej, kanske inte så givande inlägg, tänkte först kolla hur cpanel gjort men hittade inte var det låg bland filerna.

PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg

Du kan köra kommandon på webbservern genom funktionen system(). Den borde du kunna använda för att ställa in ditt cronjob.

dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg

Om du vill ha ett färdigt system så kan du titta på Webmin där man bland annat kan styra cron.

Alltså .. inte så insatt .. men det skapas väl nån texfil med mina jobb.... den ska kunna editeras ?

Jag tror det blir så här...
jag sparar / editerar mina cronjobs som rader i en textfil via ett formulär på en php sida

& det enda jag då behöver göra är att logga in via SSH och skriva

crontab filnamnet

så ska den laddas som ny crontab :q :D

Återkommer med mer info om hur det gick...

Jahapp.. ny dag & nya krafter, gjorde ett snabb hack som funkade på en gång :) , bara att skriva mina rader, SSH:a in och ladda filen :D

<?
// Crontab Edit / Helper
kod kommer under script...

Admin sidan är lösenordsskyddad + htpasswd
crontab filerna sparas utaför webträdet. Fler ideer emottages tacksamt :birp

Har laddat upp mitt lilla snabbskrivna script .. vi får se om det kan hjälpa nån :birp

PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg

Fuel skrev:

Jahapp.. ny dag & nya krafter, gjorde ett snabb hack som funkade på en gång :) , bara att skriva mina rader, SSH:a in och ladda filen

Det kommando du kör när du SSHar in på servern, gick inte det att köra genom system()? Aldrig testat, men vore kul om det gick :)

Exakt .. det skulle göra det ännu roligare .. är inte så insatt hur man kan använda system() men ska kika lite mer på det

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb