Skulle man kunna via en php sida .. kanske via ett formulär styra när ett cronjob ska utföras ???
Styra Cron via PHP form
9 svar · 335 visningar · startad av Fuel
Det borde ju går, via CPanel kan man ju lägga till crons. Hur de har gjort vet jag dock inte. ¨
Okej, kanske inte så givande inlägg, tänkte först kolla hur cpanel gjort men hittade inte var det låg bland filerna.
Alltså .. inte så insatt .. men det skapas väl nån texfil med mina jobb.... den ska kunna editeras ?
Jag tror det blir så här...
jag sparar / editerar mina cronjobs som rader i en textfil via ett formulär på en php sida
& det enda jag då behöver göra är att logga in via SSH och skriva
crontab filnamnet
så ska den laddas som ny crontab :q :D
Återkommer med mer info om hur det gick...
Jahapp.. ny dag & nya krafter, gjorde ett snabb hack som funkade på en gång :) , bara att skriva mina rader, SSH:a in och ladda filen :D
<?
// Crontab Edit / Helper
kod kommer under script...
Admin sidan är lösenordsskyddad + htpasswd
crontab filerna sparas utaför webträdet. Fler ideer emottages tacksamt :birp
Har laddat upp mitt lilla snabbskrivna script .. vi får se om det kan hjälpa nån :birp
Fuel skrev:
Jahapp.. ny dag & nya krafter, gjorde ett snabb hack som funkade på en gång :) , bara att skriva mina rader, SSH:a in och ladda filen
Det kommando du kör när du SSHar in på servern, gick inte det att köra genom system()? Aldrig testat, men vore kul om det gick :)
Exakt .. det skulle göra det ännu roligare .. är inte så insatt hur man kan använda system() men ska kika lite mer på det