UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Jag har byggt ett script som ska ska göra ett massutskick till flera olika personer, där jag använt funktionen mail(). För att inte alla ska kunna se vilka mailet är skickat till, läggs adresserna som bcc i huvudet. Problemet är att i mailfunktionen finns en variabel där man anger vem man ska skicka till, men som i det här fallet inte kommer att användas. Där skulle jag vilja skriva en text i stället för en emailadress. Gör man det läggs det automatiskt till serveruppgifter efter texten.
Går det att komma runt det och slippa den tillagda texen i det fältet, och bara ha en text ex "till alla prenumeranter"? :OO
Känns som det blev lite rörigt, men jag hoppas att det är någon som förstår hur jag menar :)
mvh / Uwe
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Eftersom ingen har svarat kanske det är läge för att förtydliga mig lite.
Koden ser ut så här:
$sql = "SELECT * FROM tabell";
$svar = mysql_query($sql);
$rubriker = "From: Uwe <uwe@mindomän.se>\n";
$rubriker .= "Content-Type: text/plain; charset =iso-8859-1\nContent-Transfer-Encoding: 8bit\n";
$rubriker .= "Bcc: ";
while ($lista = mysql_fetch_array($svar)){
if ($lista['email'] != ""){
$rubriker .= $lista['Epost'].",";
}
}
$rubriker .= "\n";
$mottagare = "Alla prenumeranter";
$amne = "Ämne";
$text = "meddelande";
mail($mottagare, $amne, $text, $rubriker);
Egentligen ska man ju i variabeln $mottagare lägga en e-mailadress dit mailet ska skickas, men eftersom jag ska skicka till många så vill jag skicka som bcc. I stället vill jag lägga en text, exempelvis "Alla prenumeranter". Om jag gör så funkar det att skicka men det läggs till en sträng "@mittwebbhotell.se" på de orden, eftersom det förväntas vara mailadresser.
Är det någon som har ett kreativt förslag på hur jag kan lösa problemet?
/Uwe
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg $mottagare = "Alla prenumeranter <uwe@mindomän.se>";
Du måste ha en "riktig" mottagare till ditt mail. Du får mao skicka mailet till dig själv och sätta alla prenumeranter som bcc till mailet.
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Kanske är enda lösningen, men jag hade tänkt slippa det...
MungoMedlem sedan jan. 2000372 inlägg Peeer har rätt, en mailserver kommer inte att godkänna ett mail utan korrekt To:
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Ok tack för hjälpen. Då är Peeers förslag den bästa lösningen antar jag.
/Uwe