Har ett litet nybörjarproblem när jag skall lägga till ett värde i min mysql-databas:
Jag har dessa kommandon sparade i variabeln $rate:
$rate = "UPDATE tips1 SET rate=rate+1 WHERE id = $aa";
($aa har jag definierat tidigare om det är oklart)
Jag vill sedan kunna köra den här variablen, alltså uppdatera min mysql-databas, när jag trycker på en vanlig länk:
<a href="">Länk</a>
undrar vilket som är det smidigaste sättet att göra detta på.. har försökt att lägga <? mysql_query($rate) ?> som href i a, men då körs ju grejen varje gång jag laddar sidan....
Fick ännu mer problem..... När jag gjorde som du sa uppdateras inte databasen... Om jag tar bort första raden (if isset $GET 'e' osv...) fungerar det... På något sätt så stör de två olika if issetarna varandra... skulle vara himla praktiskt om det fungerade som jag vill. Alltså att man genom länken ?e=nya kan komma till sidan där det finns en länk att trycka på så att $rate körs.
Själva länkarna som kör ?rate=1 ligger i den includade filen rate.php. Bifogar inte denna då det enbart är en simpel tabell med länkar...
Här kommer koden:
if (isset($_GET['e']) and $_GET['e'] == "nya"){
$a = "SELECT MAX(id) FROM tips1";
$ar = mysql_query($a);
while ($line = mysql_fetch_array($ar, MYSQL_ASSOC))
{foreach ($line as $aa){
$rubrik = "SELECT Rubrik FROM tips1 WHERE id = $aa";
$rubrikr = mysql_query($rubrik);
$tid = "SELECT Tid FROM tips1 WHERE id = $aa";
$tidr = mysql_query($tid);
$body = "SELECT Body FROM tips1 WHERE id = $aa";
$bodyr = mysql_query($body);
$link = "SELECT Link FROM tips1 WHERE id = $aa";
$linkr = mysql_query($link);
while ($line = mysql_fetch_array($rubrikr, MYSQL_ASSOC)){foreach ($line as $col_value)
{print "<b>$col_value</b>";}}mysql_free_result($rubrikr);print " ";
while ($line = mysql_fetch_array($tidr, MYSQL_ASSOC)){foreach ($line as $col_value)
{print "$col_value";}}mysql_free_result($tidr);print "<br />";
while ($line = mysql_fetch_array($bodyr, MYSQL_ASSOC)){foreach ($line as $col_value)
{print "$col_value";}}mysql_free_result($bodyr);print "<br />";
include("PHP/rate.php");
if (isset($_GET['rate']) and $_GET['rate'] == "1"){$rate = "UPDATE tips1 SET rate=rate+1 WHERE id = $aa";mysql_query($rate);$rater = "UPDATE tips1 SET rate=rate*0.5 WHERE id = $aa";mysql_query($rater);}
if (isset($_GET['rate']) and $_GET['rate'] == "2"){$rate = "UPDATE tips1 SET rate=rate+2 WHERE id = $aa";mysql_query($rate);$rater = "UPDATE tips1 SET rate=rate*0.5 WHERE id = $aa";mysql_query($rater);}
if (isset($_GET['rate']) and $_GET['rate'] == "3"){$rate = "UPDATE tips1 SET rate=rate+3 WHERE id = $aa";mysql_query($rate);$rater = "UPDATE tips1 SET rate=rate*0.5 WHERE id = $aa";mysql_query($rater);}
if (isset($_GET['rate']) and $_GET['rate'] == "4"){$rate = "UPDATE tips1 SET rate=rate+4 WHERE id = $aa";mysql_query($rate);$rater = "UPDATE tips1 SET rate=rate*0.5 WHERE id = $aa";mysql_query($rater);}
if (isset($_GET['rate']) and $_GET['rate'] == "5"){$rate = "UPDATE tips1 SET rate=rate+5 WHERE id = $aa";mysql_query($rate);$rater = "UPDATE tips1 SET rate=rate*0.5 WHERE id = $aa";mysql_query($rater);}
while ($line = mysql_fetch_array($linkr, MYSQL_ASSOC)){foreach ($line as $col_value)
{print "$col_value";}}mysql_free_result($linkr); print "<br /><br />----------<br /><br />";}}
}
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e