Hej!
Hur gör jag för att använda mellanslag i en databas? Jag vill kunna lägga in artiklar och annat men det funkar ju inte så länge jag måste ha nått tecken eller _ mellan varje ord.... Blir_ju_så_himla_tröttsamt_att_läsa_text_som_ser_ut_så_här....
3 svar · 195 visningar · startad av Galifante
Hej!
Hur gör jag för att använda mellanslag i en databas? Jag vill kunna lägga in artiklar och annat men det funkar ju inte så länge jag måste ha nått tecken eller _ mellan varje ord.... Blir_ju_så_himla_tröttsamt_att_läsa_text_som_ser_ut_så_här....
Hm, varför skulle det inte gå att spara mellanslag? Vad får du för felmeddelande? Hur ser tabellstrukturen ut i din databas?
SPiN skrev:
Hm, varför skulle det inte gå att spara mellanslag? Vad får du för felmeddelande? Hur ser tabellstrukturen ut i din databas?
Om jag har mellanslag så skrivs helt enkelt ingenting ut från databasen. De poster utan mellanslag skrivs däremot ut.
Jag har först en select som skrivs ut som den ska. När man väljer ett namn ska det sedan skrivas ut, tillsammans med namnets betydelse.
Så här ser utskriftsdelen ut, den som krånglar:
<?php
if(!empty($_POST['namn']))
{
$namn = $_POST['namn'];
$hamta = "SELECT fnamn FROM flicknamn WHERE ursprung='franskt' AND fnamn = '$namn'";
$hamta2 = "SELECT betyder FROM flicknamn WHERE ursprung='franskt' AND fnamn = '$namn'";
$resultat1 = mysql_query($hamta) or die("Det gick inte att hämta information från databasen!");
$resultat2 = mysql_query($hamta2) or die("Det gick inte att hämta information från databasen!");
$rad = mysql_fetch_object($resultat1);
$rad2 = mysql_fetch_object($resultat2);
print("Du valde: <b>");
print($rad->fnamn . "</b>");
print("<br>");
print("som betyder: ");
print($rad2->betyder);
mysql_free_result($resultat1);
mysql_free_result($resultat2);
}
?>
Själva databasen består av:
- id INT auto_increment primärnyckel
- fnamn varchar 100
- betyder varchar 100
- ursprung varchar 100
Känner mej såååå :x för jag fattar inte varför den inte skriver ut nått om det är mellanslag.....
Det är inte så att du i din select skrivit
<option>Gali fante</option>
<!-- eller -->
<option value=Gali fante>Gali fante</option>
Istället för
<option value="Gali fante">Gali fante</option>