webForumDet fria alternativet

Upload av bilder till databas? (php)

3 svar · 663 visningar · startad av klockren

klockrenMedlem sedan sep. 200151 inlägg

Hej!
Jag har gjort en liten "community" för 40 vänner, med internmail, diskussionsforum etc. Bilder kan användarna ladda upp, då laddas bilden upp till en katalog som jag har kört "chmod 777" på, sedan lägger jag till bildinformation och info om vem som laddat upp den till en mySQL-databas, för att denna användare även ska kunna radera sin bild.

Nu snackade dock en polare om att man kan ladda upp jpeg-bilder direkt till en tabell i mySQL, genom att använda datatypen blob. Det tycker jag verkar mycket smidigare, men jag har inte hittat någon info om det. Det jag undrar är:
* Hur laddar jag upp en jpg till en "blob"
* Hur skriver jag sedan ut en sådan på skärmen när en användare väljer att visa den?

Tacksam för svar, eller en referens till en tutorial som visar hur detta går till!

MVH

ps
Ooops, kanske borde ha postat i mySQL-forumet istället....
.::j::.

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

En blob kan lagra max 64 kB, så använd en mediumblob istället.

Du kan ta en titt här på hur du kan göra för att lagra en bild i databasen, även om jag personligen tycker det är bättre att inte belasta databasen med detta.

klockrenMedlem sedan sep. 200151 inlägg

Hej o tack för snabbt svar

De bilder jag tänkte lagra i databasen är användarnas presentations-sides-bilder, de är 90x120 px och blir nog max 10-20 kB stora. Resten av bilderna lagrar jag i vanlig katalog. Anser du ändå att detta är olämpligt? Tack för scriptet förresten :e

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Är de så små kanske det inte är så farligt. Du kan jämföra det med textfält på 10000-20000 tecken.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)