webForumDet fria alternativet

Deklarera variabler i php4..?!!

8 svar · 295 visningar · startad av toja

tojaMedlem sedan mars 2001218 inlägg

Jag har ett problem!

Jag har inte mycket problem med att programmera hemsidor till olika servrar. Nu har jag fått ett uppdrag till en hemsida som ska ligga på www.digikom.net. Då dök det upp problem på en gång. Det verkar som den inte hittar eller känner igen variabler som man skickar från tex en adress.

Jag undrar om det är så att servrarna kan ställas in så att man måste deklarera variabler, tror jag hört det förrut!

Om nu fallet är så, hur deklarerar jag då variabler i php4..?!!

Hoppas någon vet, eller kör sin sida på digikom så jag får veta var felet ligger.!!!

WiZzLeRMedlem sedan juni 2002346 inlägg

menar du att variablarna inte får något värde ? det kan bero på att du använder dig av $var när du ingentligen ska använda $_POST , $_GET etc...

menar du att på vissa servrar så fungerar det inte bara att skriva tex:

echo $tralla; ... från adressen index.php?tralla=hej

nej inte efter php 4.1 har jag för mig. Om du ska printa tralla i adressen så kör du echo $_GET['tralla']; det kommer att skriva ut hej

ok.. ska prova lite med det.. tack så länge... men detta behövs inte på servrar som tex FSdata.. som hela tiden kör senaste..!!

Tack WiZzLeR, du verkade lösa mitt lilla problem, då lärde jag mig ännu en ny liten skit detalj som jag kommer ha mycket nytta av!! ;) hehe...

np mate^^ läs: http://se.php.net/manual/en/language.variables.external.php om du vill lära dig mer =)

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Denna fråga dyker upp väldigt ofta... Någon kanske borde göra en liten PHP FAQ?

NeoBlizzMedlem sedan jan. 200351 inlägg

Detta beror väl på om servern har:

register_globals = Off
register_globals = On

i php.ini

Kör alltid = off (så jag måste köra $_GET + $_POST.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)