bionicMedlem sedan sep. 200347 inlägg
Hej.
Jag håller på att göra en sida där jag samt några kompisar ska skriva in vilka filmer vi ser, och tänkte höra vilket som är det smartaste sättet att lösa det på.
Kraven är att varje användares filmer ska visas på en separatsida, och varje film ska vara numrerad (001 - XXX).
Det jag undrar över är om detta går att göra om jag har alla filmer i samma tabell, och ett fält som heter t.ex. user där användarnamnet står?
Är det kanske bättre att göra en enskild tabell för varje användare?
Berätta för/nackdelar ni vet tack, så jag får lite hjälp med funderingarna :)
PS. Vet inte om PHP var rätt forum att skriva i. Kanske även ska tillägga att det kommer vara access-databas.
Kom igen nu, nån måste väl veta?
JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg
Jag skulle ha en tabell för filmer och en för användare:
tblMovies
- all info om filmen + en kolumm innehållande användar-id:t.
tblUsers
- all info om användaren.
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
Nu kan jag inget om access, men tror inte det har betydelse.
Lämpligast tycker jag vore att du hade en tabell med användare och en tabell med filmer där man knyter ihop användartabellens id med någon kolumn i filmtabellen.
[EDIT]
Lite sen ser jag :)
Jo självklart har jag en separat tabell med lösenord osv, men jag tänkte att det kanske blir problem att numrera filmer från 1 - XX för varje användare, när allt ligger i samma tabell..men det kanske inte blir nåt problem?
edit: upp!
LOOlauMedlem sedan jan. 200499 inlägg
vet inte exact vad du vill göra men så som jag förstått skulle jag lösa det såhär:
[users]
user_id
user_name
user_pass
[movies]
movie_id
movie_name
[movie_user]
movie_user_id
movie_id
user_id
Bara att skriva ut movie_id så har du 1-xxx, annars tänkte jag movie_name som det igentliga namnet på filmen..
Hoppas det hjälpte, eller så har jag missförstått allt...
Kan säkert skita i tabellen movie user och lägga in user_id i movies.... Är trött.. skriver bara massa fel då..