webForumDet fria alternativet

Ändra bildstorlek

10 svar · 657 visningar · startad av Danielkun

DanielkunMedlem sedan maj 2003361 inlägg

Jag har använt ASP när jag gjort hemsidor men nu har jag inskaffat mig en digital kamera och tänkte lägga upp en sida med bilder jag tagit.

Vad jag undrar är, kan PHP ändra upplösning på en bild?

Skulle gärna vilja ladda upp en bild på mot servern och sedan få denna bild omgjord till thumbnails och de upplösningarna som krävs automatiskt.. om detta är möjligt.

Har för mig att detta inte är möjligt med ASP om man inte skaffar .NET? eller nått pluggin men det finns ju knappast på providerns server..

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Har din server GD-stöd så är det inga problem.

Gör en sökning på thumbnail* här i PHP-forumet så borde det finnas en del trådar om hur det kan gå till.

Tack, ska testa

Funderade på att använda b-one som är billiga.. fast jag vet inte om de är bra. Ska maila o fråga om de har GD stöd..

jag letade runt på nätet och hittade nått precis som jag tänkt mig. fast om detta använder GD vet jag inte.. om det finns nån som är ute efter nått liknande, och laddar ner detta, kan ni inte säga till hur han gör då :)

http://www.andymack.com/freescripts/main.php

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Danielkun skrev:

Tack, ska testa

Funderade på att använda b-one som är billiga.. fast jag vet inte om de är bra. Ska maila o fråga om de har GD stöd..

För att få en bättre bildhantering, se till att webbhotellet har stöd för GD2.

Tyvärr funkade inte din länk, men sannolikt används GD om webbplatsen kör PHP.

Det finns också möjlighet att göra det med imagemagick (som ger bättre kvalitet), men detta är väldigt sällsynt på webbhotell.

Tack! Dom hade stöd för GD2 fast nu läste jag så mycket hemskt om dom att jag tror inte jag satsar på b-one.

Jag testade länken jag skrivit utan problem med, så du måste väl ha haft otur just då kanske..

SurfarenMedlem sedan aug. 2003627 inlägg

En liten parentes;

Matte skrev:

Det finns också möjlighet att göra det med imagemagick (som ger bättre kvalitet), men detta är väldigt sällsynt på webbhotell.

Shellkonto.nu har ImageMagick. B1lligt är det också :)

*erikMedlem sedan mars 200171 inlägg

GD2 + B-one

Jo det stämmer,

nästa problem blir då memory_limit:en vilken är 16MB hos B-one om jag inte minns fel.

Detta gör att man inte kan ladda upp bilder på över 300kB
Det finns andra webbhotel som erbjuder högre världen.

någon som jobbar med imagemagick och vet var jag kan finna bra dokumentation och gärna exempel på hur man minskar bilder med detta i PHP?

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Re: GD2 + B-one

*erik skrev:

någon som jobbar med imagemagick och vet var jag kan finna bra dokumentation och gärna exempel på hur man minskar bilder med detta i PHP?

Du kan ju pröva den här länken: ImageMagick :)

b3rraMedlem sedan juli 2004103 inlägg

bildhantering för den nyinvigde i ASP.NET

Har använt mig av GD2 och PHP tidigare men tänkte testa lite ASP.NET hur åstadkommer jag samma funktionalitet här?

Jag vill.
Kunna ladda upp en bild som ska sparas på servern i två förutbestämda storlekar.

Sedan raderas orginalbilden

B3rra

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

b3rra, jag rekommenderar att du ställer din fråga i ASP.NET-forumet i stället.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)