UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Jag har ett web-hotell (b-one) som kör med globala variablers på, vilket jag har förstått man inte ska göra och som inte längre är standardinställningar i nyare PHP-versioner.
Är det någon som vet i vilken version de ändrade detta från att vara standard på till av?
/Uwe
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Jag har för mig jag såg det i 4.1.1, men man brukar prata om 4.2.0.
Dock kör de flesta webbhotell med register_globals On, detta för att äldre skript ska fungera.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Det spelar ingenroll för dina script om register_globals är på eller av. Så länge du använder $_GET[] eller $_POST[].
B-One kör med version 4.2.2.
UweMedlem sedan nov. 2003181 inlägg Ok tack.
Då spelar det kanske inte så stor roll.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det kan spela roll om register_globals är satt (On).
Du får inte använda samma sträng som variabelnamn, som du har i någon av dina associativa arrayer. Speciellt känslig är sessionsarrayen.
Har du t.ex. en variabel som heter $_SESSION['id'], och du i ditt skript använder variabeln $id, så kan väldigt skumma saker hända.
För säkerhets skull använd ett prefix till dina index för sessionsvariabler så det säkert inte blir en krock, t.ex $_SESSION['sess_id'] eller $_SESSION['sId'].