LOOlauMedlem sedan jan. 200499 inlägg Jag har problem med session_start()...
session_start() ligger på line 1 i index.php
Så vitt jag vet så är php och apache default inställda.
jag får följande warnings:
Warning: session_start() [function.session-start]: open(/tmp\sess_e4fd05525c584f11c04ebcc783fb8618, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\hemsida\index.php on line 1
Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\hemsida\index.php:1) in C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\hemsida\index.php on line 1
Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\mickesmagic\index.php:1) in C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\hemsida\index.php on line 1
Warning: Unknown(): open(/tmp\sess_e4fd05525c584f11c04ebcc783fb8618, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0
Warning: Unknown(): Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0
I fall någon kan hjälpa mig vore det trevligt...
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg I din php.ini har du en rad där det nu står
session.save_path = /tmp
session.save_path pekar på den katalog där sessionsfilerna ska sparas, och du har ingen katalog /tmp
Ändra i php.ini till en existerande katalog med skrivrättigheter, samt starta om webbservern.
LOOlauMedlem sedan jan. 200499 inlägg fick det att funka, eller fick bort warnings i alla fall...
men nu när jag skriver:
------test.php--------
<?php
error_reporting(E_ALL);
ini_set("display_errors", "1");
session_start();
if (isset($_SESSION['test']))
{
$_SESSION['test']++;
echo "session = ";
echo $_SESSION['test'];
}
else
{
$_SESSION['test'] = "1";
echo "session = ";
echo $_SESSION['test'];
}
?>
så får jag dessa fel:
1:
Warning: session_start() [function.session-start]: open(/tmp\sess_cbb303ae14537dfe617db2a475c91ef9, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in C:\Program Files\Apache Group\Apache2\htdocs\testes\test.php on line 6
2:
Warning: Unknown(): open(/tmp\sess_cbb303ae14537dfe617db2a475c91ef9, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0
3:
Warning: Unknown(): Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0
Jag har skapat en map som heter "tmp" i både htdocs och i "testes" där min test.php ligger.
Är förvirrad och trött... =)
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg /tmp utgår från diskroten, så det är i roten du ska skapa din c:\tmp.
Ändra då gärna också i php.ini till
session.save_path = c:\tmp
Vad du absolut inte ska göra är att lägga denna katalog under webbroten.
Du skulle också kunnat ändra session.save_path till Windows temp-katalog
C:\WINDOWS\Temp
eller
C:\WINNT\Temp
eller vad den nu heter hos dig.
LOOlauMedlem sedan jan. 200499 inlägg Ominstalerade hela windows eftersom jag inte fick det att funka.. Instalerade iis i stället för apache. Sessions funkar nu, doc ej lokalt.. men I fall jag surfar från en annan dator så får jag det att funka..
Tack för hjälpen i alla fall...