Gislaved.netMedlem sedan juni 20001 274 inlägg
PHPmanualen skrev:
bool imagecopyresampled ( resource dst_im, resource src_im, int dstX, int dstY, int srcX, int srcY, int dstW, int dstH, int srcW, int srcH)
Vad innebär srcX och srcY i ovanstående?
Jag vill förminska en bild till storleken 88x100 pixlar, men ändå bibehålla proportionerna. Det vill säga, jag vill både förminska bilden och klippa av det som blir utanför. Kan jag göra detta med ImageCopyResampled?
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
srcX och srcY är var någonstans på "originalbilden" du ska hämta det du ska lägga in på den nya bilden.
Du kan alltså klippa ut en önskad del av en bild (src) med srcX, srcY, srcW och srcH, och lägga in den på önskad plats på en annan bild (dst) samt ändra storlek och proportioner på det du lägger in med dstX, dstY, dstW och dstH.
Värdena har endast med storleken på det du "klipper ut" och det du "klistrar in". Det har inget att göra med vilken storlek destinationsbilden ska ha.
Sen är det en annan sak att man oftast (alltid) skapar en ny bild när man ska göra en thumbnail, för att lägga in det man klipper ut, och sätter då proportioner på den nya bilden så det överrensstämmer med det man klipper ut.
Men man skulle lika gärna kunna lagt in det på en annan befintlig bild.